Wsparcie branżowe - najnowsze zmiany - Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

Wsparcie branżowe - najnowsze zmiany


30 czerwca zakończyło się przyjmowanie wniosków o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników w ramach Tarczy Antykryzysowej, o które mogli starać się przedsiębiorcy związani m.in. z branżą turystyczną, gastronomiczną, fryzjerską i kosmetyczną, edukacyjną, sprzedaży detalicznej. Od 23 lipca o taką pomoc będą mogli ubiegać się prowadzący sklepiki szkolne.
 

Prowadzący sklepiki szkolne będą mogli ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników.


Najnowsze regulacje ujęte w Ustawie z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, kierują pomoc antykryzysową w ramach Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie jednostek oświatowych, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kodami 47.11.Z i 47.19.Z (tzw. sklepiki szkolne).

Na Pomorzu wsparcie to będzie przekazywał Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku, uprawnieni będą mogli składać wnioski od 23 lipca 2021 r.
  1. Kto będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie na podstawie art. 15gga1 od 23 lipca 2021 r.?

    Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, osobą prawną, jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, wspólnikami spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej (wg definicji zawartej w art. 4, ust. 1 lub 2 Ustawy z dn. 6 marca 2018 – Prawo przedsiębiorców), który:

    • nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i innych,
    • nie spełnia przesłanek do ogłoszenia upadłości, o których mowa w art. 11 lub art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe,
    • wobec którego nie jest prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne lub likwidacyjne.
      Ponadto przedsiębiorca będzie musiał oświadczyć, że na dzień 30 września 2020 r. prowadził przeważającą działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (kod 47.11.Z albo 47.19.Z).
      Oceny spełnienia tego warunku dokonuje się na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na dzień 30 września 2020 r.
  2. Warunki wsparcia:

    Przedsiębiorca będzie zobowiązany oświadczyć, że przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów prawa podatkowego był niższy w następstwie wystąpienia COVID-19 co najmniej o 40%:

    • w listopadzie 2020 r.,
    • grudniu 2020 r.,
    • styczniu 2021 r.,
    • lutym 2021 r.
    • albo w marcu 2021 r.
      w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r.
      oraz że nie korzysta z innych form dofinansowania do wynagrodzeń pracowników w okresie, w którym udzielono mu tej formy pomocy.
  3. Wysokość dofinansowania:

    • miesięcznie wynosi 2000 zł
    • przysługuje przez 3 miesiące kalendarzowe, od miesiąca złożenia wniosku,
    • jest udzielane na podstawie umowy.
    • Dofinansowanie nie przysługuje pracownikom:
      • których zatrudniono w okresie krótszym niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
      • których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o przyznanie dofinansowania, było wyższe niż 300 proc. przeciętnego, miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
        Uwaga! Przedsiębiorca nie może wypowiedzieć pracownikowi umowy w okresie objętym dofinansowaniem. 
  4. Ważne! Przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie na podstawie art. 15gga1 będzie zobowiązany załączyć oświadczenia:

    • o posiadaniu pisemnego zaświadczenia wystawionego przez dyrektora jednostki systemu oświaty o tym, że był związany przez okres co najmniej 14 dni w miesiącu, w którym wystąpił spadek przychodów, umową najmu powierzchni przeznaczonej do prowadzenia działalności gospodarczej,
    • o prowadzeniu na dzień 30 września 2020 r. przeważającej działalności gospodarczej, polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (kod 47.11.Z albo 47.19.Z).
    • dot. tego, że jego przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów prawa podatkowego był niższy co najmniej o 40% w listopadzie 2020 r., grudniu 2020 r., styczniu 2021 r., lutym 2021 r. albo w marcu 2021 r. w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r.
  5. Jak będzie można składać wniosek o dofinansowanie na podstawie art. 15gga1?

    Elektronicznie, za pośrednictwem platformy praca.gov.pl
     
  6. Do kiedy będą przyjmowane wnioski ?

    Do 30 września 2021 r.

Zakończono przyjmowanie wniosków od przedsiębiorców z określonych branż

Pomorscy przedsiębiorcy działający m.in. w branży turystycznej, gastronomicznej, fryzjerskiej i kosmetycznej, edukacyjnej, sprzedaży detalicznej (sklasyfikowani w obrębie 59 kodów PKD) mogli ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z tytułu art. 15gga do 30 czerwca 2021 r. Aby je otrzymać składali wniosek do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku, który zajmuje się przekazywaniem ww. wsparcia w ramach Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na Pomorzu.

Przedsiębiorcy, którzy otrzymali wspomniane dofinansowanie są zobowiązani do:
  • rozliczenia otrzymanego świadczenia oraz złożenia dokumentów potwierdzających wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania,
  • zwrotu niewykorzystanych środków w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania,
  • poddania się kontroli wojewódzkiego urzędu pracy.
Kontakt ws. rozliczeń

Informacja na temat dofinansowania

Informacje o publikacji dokumentu

5,3%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec marca 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W GDAŃSKU
godziny urzędowania: 7.30 - 15.30 

ul. Podwale Przedmiejskie 30, 80-824 Gdańsk
tel. 58 326 18 01, faks: 58 326 48 94
email: wup@wup.gdansk.pl

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
ul. Żabi Kruk 16 (parter), 80-822 Gdańsk,
tel. 58 32 37 230,
e-mail: doradcy@wup.gdansk.pl

Wydział Obsługi Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
ul. Rzeźnicka 58, 80-822 Gdańsk
tel. 58 32 09 109, 58 32 09 110
e-mail: wup@wup.gdansk.pl

Oddział Zamiejscowy w Słupsku
ul. Jaracza 18A, 76-200 Słupsk
tel. 59 846 83 00, faks.: 59 846 83 02
email: wup.slupsk@wup.gdansk.pl 

NIP: 583-26-72-043