Jak rozliczyć otrzymane środki?
1. Podmiot, który skorzystał z dofinansowania z tytułu art. 15g (dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy) składa rozliczenie poprzez:
- portal praca.gov.pl (jeżeli złożył wniosek elektronicznie): wchodzi na własne konto, wybiera konkretny wniosek, opcję „kontynuuj korespondencję", a następnie wybiera „rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (VIA-WOMPR)".Zapoznaj się z instrukcją składania rozliczenia - 15g_instrukcja_VIA-WOMPR_v1_08.07.2020 (pdf, 1,8 MB)
- pocztę tradycyjną (jeżeli złożył wniosek w wersji papierowej): na adres
Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku,
ul. Podwale Przedmiejskie 30,
80-824 Gdańsk.
Uwaga! Formularz rozliczeniowy (plik o nazwie „kalkulator") musi być przekazany w formie elektronicznej, np. na płycie CD bądź na pendrive.
- ePUAP: wejdź na stronę epuap.gov.pl, wybierz: -> sprawy ogólne -> pisma do urzędu -> Pismo ogólne do podmiotu publicznego - stary wzór -> załatw sprawę -> ustaw/ zmień adresata (Wojewódzki Urząd Pracy w …) -> wypełnić rodzaj pisma oraz dodać załączniki -> zapisz -> dalej-> podpisz.
2. Podmiot, który uzyskał dofinansowanie z tytułu art. 15 gg (dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy) składa rozliczenie poprzez:
- portal praca.gov.pl: ścieżka postępowania jest taka sama, jak w przypadku art. 15g.
Jakie dokumenty są wymagane?
1. W przypadku art. 15g:
Podstawowym dokumentem jest formularz pn. „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych".Zawiera on tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły oraz miesiące, a także szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego się z pomocy.
Jeżeli składasz rozliczenie:
- poprzez portal praca gov.pl to ww. formularz jest częścią formularza wypełnianego online,
- pocztę tradycyjną lub ePUAP to ww. formularz należy załączyć jako dodatkowy dokument, jego wzór do pobrania: 15g_formularz rozliczeniowy_v1_8.07.2020.xlsx (xlsx, 14KB)
Do ww. formularza należy dołączyć:
- wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek – nie dotyczy Beneficjentów, którzy załączali wykaz na etapie wnioskowania o środki,
- wykaz pracowników, którym przekazałeś pomoc otrzymaną z FGŚP za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc:
- dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia pierwszy dzień danego miesiąca (pełne miesiące) – 15g_kalkulator_pełne_m-ce_v2_23.07.2020.xlsx (xlsx, 2,37 MB), instrukcja - 15g_instrukcja_kalkulator_pelne_m-ce_v1_22.07.2020 (pdf, 255 KB)
- dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia dzień inny niż pierwszy dzień miesiąca – 15g_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03_ xlsx (xlsx, 3,1 MB), instrukcja - instrukcja_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03.pdf (pdf, 279 KB)
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość składek ZUS finansowanych w ramach wniosku,
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość zaliczki na podatek dochodowy, która została sfinansowana w ramach wniosku (w przypadku zakładów pracy chronionej oraz zakładów aktywności zawodowej oznacza to płatność dokonaną zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U.2019.1387 z późn. zm.).
Ważne! W ramach rozliczenia należy dokonać zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z zapisami umowy na rachunek, z którego Beneficjent otrzymał środki. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a przy dokonywaniu zwrotu proszę w tytule wpisać „rozliczenie umowy nr ……../CV-19/……., NIP ……………"
Wszystkie szczegółowe informacje nt. rozliczenia oraz ww. formularze oraz instrukcje są także dostępne na stronie: psz.praca.gov.pl.
2. W przypadku art. 15gg:
Podstawowym dokumentem jest formularz pn. „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych". Zawiera on tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły oraz miesiące, a także szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego się z pomocy.Uwaga! W przypadku rozliczenia świadczenia z tyt. art. 15gg ww. formularz jest częścią formularza wypełnianego online.
Do ww. formularza należy dołączyć:
- wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek – nie dotyczy Beneficjentów, którzy załączali wykaz na etapie wnioskowania o środki,
- wykaz pracowników, którym przekazałeś pomoc otrzymaną z FGŚP za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc: 15gg_kalkulator_rozliczenie_v1.xlsx(xlsx, 1,1 MB), instrukcja - instrukcja_15gg_kalkulator_rozliczenie_v1.pdf (pdf,215KB)
- dokument(y) potwierdzający(e) przelewy wynagrodzeń pracowników, bądź odbiór wypłaty w gotówce (np. wyciąg bankowy) za każdy miesiąc otrzymanego wsparcia,
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość składek ZUS finansowanych w ramach wniosku,
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość zaliczki na podatek dochodowy, która została sfinansowana w ramach wniosku (w przypadku zakładów pracy chronionej oraz zakładów aktywności zawodowej oznacza to płatność dokonaną zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U.2019.1387 z późn. zm.).
Ważne! W ramach rozliczenia należy dokonać zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z zapisami umowy na rachunek, z którego Beneficjent otrzymał środki. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a przy dokonywaniu zwrotu proszę w tytule wpisać „rozliczenie umowy nr ……../CV-19/……., NIP ……………".
Załączniki dot. rozliczenia można także pobrać ze strony psz.praca.gov.pl.