Spotkanie z serii „Wentyl HR" poświęcone legalizacji pobytu i zatrudnienia pracowników z zagranicy wpisuje się w cele Pomorskiej Platformy Współpracy (PPW) na rzecz cudzoziemców na regionalnym rynku pracy. Wśród prelegentów i ekspertów nie zabrakło przedstawicieli partnerów PPW, Pomorski Urząd Wojewódzki reprezentowała Pani Katarzyna Baranowicz – kierownik Oddziału ds. legalizacji pobytu cudzoziemców, Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek w imieniu, którego wystąpiła Pani Klaudia Iwicka - wiceprezeska i współzałożycielka stowarzyszenia oraz Gdańskiego Urzędu Pracy reprezentowanego przez Panią Sylwię Dymnicką – kierownik Działu Zatrudnienia Cudzoziemców.
Formuła spotkania pozwalała nie tylko na przekazanie merytorycznej wiedzy ale dawała możliwość odniesienia się do wcześniej przesłanych przez uczestników tematów i zadawania pytań podczas spotkania. Podczas ożywionej dyskusji omówiono m.in. zagadnienia dotyczące unikania problemów z legalizacją pobytu obcokrajowców, formalności proceduralne związane z uzyskania zezwolenia na pobyt i pracę, jak zrozumieć perspektywę osoby nieznającej polskiego porządku prawnego. Omówiono także zmiany w prawie dotyczącym outsourcingu pracowników.
Dzięki transmisji on-line grono odbiorców było znacznie większe od liczby uczestników zgromadzonych na sali, jednak tylko ci ostatni mieli okazję do networkingu oraz omówienia z ekspertami indywidulanych problemów, z którymi spotykają się w pracy.
Podczas spotkania poruszono wiele tematów wskazanych przez pracodawców:
- Przykłady przepisów polskiego prawa pracy oraz zwyczajów panujących w miejscu pracy szczególnie problematycznych do zrozumienia dla konkretnych narodowości.
- Jakie są najczęstsze wyzwania związane z rozumieniem i interpretacją przepisów?
- Jak wygląda proces legalizacji pobytu i jak wyglądają najczęstsze błędy lub niedopełnienia formalności?
- Od czego zależy czas obsługi wniosku o legalizację pobytu?
- Jakie są wyzwania i korzyści z zatrudniania obcokrajowców?
- Jakie zmiany prawne pojawiły się w ostatnim czasie w kontekście outsourcingu pracowniczego?
- Jakie wyzwania stoją przy współpracy z pośrednikami pracy?
- Jak obcojęzyczni rodzice radzą sobie w kontakcie z polskimi instytucjami (szkoły, szpitale, urzędy)?
- Jakie zmiany w polskim prawie pracy mogłyby pomóc w zminimalizowaniu potencjalnych nieporozumień i problemów? Być może są rzeczy nie wymagające zmian prawnych, a korzystania z aktualnych przepisów?
- Jak możemy wpływać na zmiany w polityce regionalnej lub strategię województwa w zakresie poruszanego tematu?
- Czy zagraniczni pracownicy mają dostęp do odpowiedniej pomocy prawnej w przypadku sporu z pracodawcami? Jakie są najczęstsze trudności w uzyskaniu pomocy? Brak tłumacza?
- Czy są jakieś pozytywne przykłady, gdzie polskie prawo pracy jest bardziej korzystne dla pracowników z zagranicy, niż to przyjęte w kraju ich pochodzenia?
- Czy istnieją programy integracyjne lub informacyjne, które pomagają w zrozumieniu polskich przepisów? Jeśli nie, co powinno znaleźć się w jego zakresie?
- Najczęstsze problemy dnia codziennego, z jakimi stykają się obcokrajowcy w Polsce?
- Na co najczęściej skarżą się pracodawcy?
- Jak wygląda sytuacja z nostryfikacją i certyfikacją pracowników z zagranicy?