Wady i zalety prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej

Zapewne głęboko się zastanawiasz  - "być na swoim" czy może jednak "na etacie". Nie ulega wątpliwości, że prowadzenie działalności gospodarczej na własny rachunek jest nie tylko sposobem na podniesienie swojej aktywności na rynku pracy, ale również na spełnienie własnych oczekiwań, na sprostanie własnym marzeniom i potrzebom, których nie zaspokajają istniejące warunki.
 
Założenie własnej firmy to między innymi stworzenie miejsca pracy dla siebie i dla innych, często znajomych, rodziny itp. Może być to interes długoterminowy, który pozwoli na zapewnienie przyszłości dzieciom i nam samym. Jednak prowadzenie działalności gospodarczej to nie tylko szereg zalet, ale także sporo wad. To, które z tych czynników przeważą zależy jedynie od chęci danej osoby do podjęcia się pewnych zobowiązań i do wprowadzenia zmian do swojego życia. Jednoznacznie wiąże się więc z motywacją, czyli czymś co popycha nas do działania, do podejmowania się, nie zawsze pewnych i jasnych zadań. Aby własną motywację pobudzić, należy zapoznać się z tym, co nas czeka, w przypadku podjęcia decyzji o założeniu własnej działalności gospodarczej.

Bilans opisanych tu zalet i wad prowadzenia działalności gospodarczej pomoże podjąć decyzję osobie wahającej się co do podjęcia, bądź nie, działalności na własną rękę. Jeżeli boisz się bezpośredniego ryzyka, związanego z rozwiązaniem stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą i podjęciem własnej działalności (która może okazać się niedochodowa), może warto pokusić się o spróbowanie i zarejestrowanie działalności nie kolidującej z działalnością pracodawcy, będąc jednocześnie u niego nadal zatrudnionym. W ten sposób można zminimalizować początkowe koszty utrzymanie firmy, związane chociażby z tym, że w takiej sytuacji należy płacić jedynie ubezpieczenie zdrowotne, bowiem podatek dochodowy, świadczenia emerytalne itd. płacone są przez zakład pracy.

 
GŁOS NA „TAK" GŁOS NA „NIE"
Satysfakcja z tworzenia nowych rzeczy i poczucie, że udało nam się zrealizować podjęty cel Nieustanny brak poczucia bezpieczeństwa na rynku. Chyba że osiągnie się pozycję potentata w swej dziedzinie.
Poprawa sytuacji finansowej - choć nie zawsze widoczne jest to na początku działalności oraz często bywa zależne od koniunktury na rynku czy od ogólnej sytuacji gospodarczej w kraju, gdzie prowadzimy działalność. Brak efektów finansowych jest często zauważalny w sytuacji, gdy otwieramy firmę, w którą należy na początku sporo zainwestować. Jest to odczuwalne tym bardziej w sytuacji, gdy przed założeniem działalności gospodarczej osoba ta była bezrobotna. Jednak należy pamiętać, że istnieje wiele organizacji wspierających przedsiębiorczość. Nie jesteś sam Nieustanne zabiegi o utrzymanie odpowiedniego poziomu sprzedaży usług lub produktów, z czym wiążą się kolejne inwestycje, badania rynku itp.
Pewność zatrudnienia - dopóki firma będzie istniała, to nikt nas z niej nie wyrzuci, nie rozwiąże z nami umowy o pracę itp. Podjęcie ryzyka niepowodzenia przedsięwzięcia.
Niejednokrotnie osoby, które otworzyły własną działalność, stwierdzają, że rezygnacja z etatu była dla nich opłacalna finansowo. Wiąże się to z ponoszeniem kosztów, które można odpisać od podatku. Te wydatki jednak muszą być ściśle związane z prowadzoną działalnością. "nadgodziny". Ty decydujesz, w jaki sposób zaplanujesz dzień, choć często będziesz musiał poświęcić więcej niż 8 godzin na pracę.
Duża niezależność i elastyczność w wyborze sposobu wykonywania określonych i wymaganych przez charakter pracy działań. Konieczność prowadzenia dodatkowej dokumentacji podatkowej, ZUS i borykania się z biurokracją, w jej pejoratywnym znaczeniu.
Większa satysfakcja, gdy pracuje się dla siebie, niż dla kogoś. Od prowadzących samodzielną działalność gospodarczą wymaga się bezwzględnego dostosowania się do przepisów kodeksu pracy, zasad higieny pracy i bezpieczeństwa. Wszelkie te przepisy są niestety często zmieniane i należy monitorować te zmiany.
Niskie koszty założenia i prowadzenia działalności. Podjęcie odpowiedzialności finansowej i prawnej, zarówno za siebie, jak i za pracowników całym swoim majątkiem.
Mała firma jest elastyczna i szybko reaguje na zmiany w otoczeniu gospodarczym.  

 

Spotkania uczestników PSPZ organizowane przez WUP w Gdańsku

Współpraca z podmiotami ekonomii społecznej, profesjonalizacja doradztwa w NGO, stosowanie modelu HOPE i Kompas wewnętrzy doradcy – doradcy zawodowi na Pomorzu zwiększają swoje kompetencje. 

W czerwcu 2025 r. w województwie pomorskim odbyły się cztery spotkania subregionalne uczestników Pomorskiego Systemu Poradnictwa Zawodowego w ramach projektu realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku  pt. „Pomorskie Kompetencje Jutra" współfinasowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. 
Celem wszystkich spotkań była wymiana doświadczeń doradczych, podnoszenie wiedzy z zakresu kluczowych branż na pomorskim rynku pracy i nowoczesnych metod pracy z klientem.

23 czerwca 2025 r. - subregion słupsko-chojnicki
Podmioty Ekonomii Społecznej jako Studium Dobrych Praktyk w Rozwoju Kompetencji Zawodowych”

Spotkanie miało na celu zapoznanie uczestników z rolą Podmiotów Ekonomii Społecznej (PES/PS) w rozwoju kompetencji zawodowych oraz przedstawienie dobrych praktyk w zakresie aktywizacji zawodowej i edukacji w sektorze PES. Uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami, zidentyfikować wyzwania i szanse wynikające ze współpracy z instytucjami publicznymi, a także promować inicjatywy wspierające uczenie się przez całe życie oraz budowanie lokalnych partnerstw edukacyjnych. W ramach wydarzenia odbyły się warsztaty projektowania programów rozwoju kompetencji w sektorze ekonomii społecznej, dające uczestnikom możliwość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Spotkanie poprowadziła Aleksandra Kazmierczak – animatorka doradztwa zawodowego subregionu słupsko-chojnickiego.

  

 

23 czerwca 2025 r. - subregion metropolitalny północny
„Budowanie relacji pomiędzy organizacjami społecznymi a pracodawcami w kontekście profesjonalizacji usług doradztwa zawodowego w organizacjach publicznych i NGO”

Celem wydarzenia było ukazanie potencjału współpracy między biznesem a organizacjami społecznymi w kontekście odpowiedzialnego zarządzania, aktywizacji zawodowej oraz tworzenia lokalnych inicjatyw społecznych. Eksperci z sektora ekonomii społecznej, edukacji i HR podzielili się dobrymi praktykami oraz doświadczeniami we wspieraniu kompetencji zawodowych i budowaniu relacji z pracodawcami. Uczestnicy mieli okazję poznać nowoczesne podejście do ESG, role job coachów w komunikacji z klientem i pracodawcą, przykłady społecznie odpowiedzialnego biznesu oraz praktyki tworzenia miejsc pracy w spółdzielniach socjalnych. Wspólna dyskusja pozwoliła lepiej zrozumieć, jak budować skuteczne lokalne partnerstwa edukacyjne i projekty społeczne odpowiadające na potrzeby rynku pracy. Spotkanie poprowadziła Anna Dukowska – animatorka doradztwa zawodowego subregionu metropolitalnego północnego.

 

24 czerwca 2025 r. – subregion metropolitalny południowy
„Zmienność jako stała – zastosowanie Modelu HOPE w doradztwie kariery wobec trendów pracy”

Celem spotkania było pogłębienie wiedzy uczestników na temat aktualnych trendów rynku pracy w kontekście świata B.A.N.I. oraz wzmocnienie kompetencji doradców zawodowych poprzez praktyczne warsztaty i wymianę doświadczeń. W oparciu o najnowsze wnioski z badań PSPZ zidentyfikowano potrzeby klientów i doradców, a także przedstawiono rekomendacje dla dalszego rozwoju sieci. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z teorią Modelu HOPE jako narzędzia wspierającego proces zmiany zawodowej, przeprowadzić ćwiczenia refleksyjne i poznać metody pracy oparte na wartościach i zasobach – takie jak „Mapa Nadziei” czy „Tree of Life”. Spotkanie stanowiło przestrzeń do dzielenia się dobrymi praktykami i diagnozy potrzeb rozwojowych, a także zachęcało do wdrażania superwizji koleżeńskiej w ramach sieci PSPZ. Spotkanie poprowadziła Sylwia Koniuszewska – animatorka doradztwa zawodowego subregionu metropolitalnego południowego. 

 

25 czerwca 2025 r. – subregion nadwiślański
„Kompas Wewnętrzny Doradcy: Jak dbać o dobrostan psychiczny w wymagającej pracy”

Uczestnicy spotkania mieli okazję przyjrzeć się wyzwaniom z jakimi mierzą się w codziennej pracy oraz rozwijać umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb, granic i zasobów emocjonalnych. Celem zajęć było wsparcie w utrzymaniu równowagi psychicznej oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu. Kolejna część spotkania poświęcona była współpracy z lokalnym pracodawcą. Przedstawicielka firmy IGLOTEX, zaprezentowała zakres działalności przedsiębiorstwa oraz podzieliła się informacjami na temat bieżących wyzwań kadrowych w poszczególnych działach zakładu pracy. Zwieńczeniem wydarzenia była dyskusja połączona z warsztatem, którego celem było opracowanie praktycznych strategii radzenia sobie ze stresem w zawodzie doradcy. Spotkanie poprowadził Dominik Nowak, animator doradztwa zawodowego subregionu nadwiślańskiego.

 

Organizator -  Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku, dziękuje wszystkim prelegentom, pracodawcom i uczestnikom za wspólnie spędzony czas, inspirujące rozmowy i gotowość do tworzenia inicjatyw, które mają realny wpływ na rozwój społeczny i zawodowy mieszkańców regionu:

  • dr Wojciech Błaszkowski – Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Magdalena Grygierowska – job-coach, CIS Sopot
  • Agnieszka Detllaff – HR Manager, Langowski Logistics Sp. z o.o.
  • Paweł Barczykowski – Prezes Sopockiej Spółdzielni Socjalnej „Kooperacja”
  • Kinga Majewska – Kierownik Działu Zarządzania Personelem, REMONTOWA SHIPBUILDING S.A
  • Monika Szcześniak – specjalistka ds. personalnych, REMONTOWA SHIPBUILDING S.A
  • dr Iwona Królikowska – Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
  • Katarzyna Dudzic – specjalistka ds. ekonomii społecznej, kierownik projektu OWES Debrzno, przewodnicząca Pomorskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Gdańsku, Dyrektorka Inkubatora Przedsiębiorczości w Cierzniach
  • Maciej Supko – Prezes Zarządu MS Tax Sp. z o.o., ekspert ds. biznesu, komunikacji i Ekonomii Społecznej
  • Monika Kuchta – Dyrektorka Centrum Edukacyjno-Wdrożeniowego w Chojnicach
  • Magdalena Skierska – przedstawicielka firmy IGLOTEX
  • Uczestnicy PSPZ, doradcy zawodowi i edukatorzy z regionu

logo&imagePreview=1