g

Rozliczenie dopłat do wynagrodzeń pracowników

Przedsiębiorcy oraz inne uprawnione podmioty, którzy skorzystali z dopłat do wynagrodzeń pracowników w ramach FGŚP, z tytułu art. 15g i 15gg (wielokrotnie nowelizowanej ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. z 2020r., poz. 374 ze zm.) składają rozliczenie do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku w terminie do 30 dni od zakończenia okresu pobierania świadczeń.

Jak rozliczyć otrzymane środki?

1. Podmiot, który skorzystał z dofinansowania z tytułu art. 15g (dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy) składa rozliczenie poprzez:

- portal praca.gov.pl (jeżeli złożył wniosek elektronicznie): wchodzi na własne konto, wybiera konkretny wniosek, opcję „kontynuuj korespondencję", a następnie wybiera „rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (VIA-WOMPR)".
Zapoznaj się z instrukcją składania rozliczenia - 15g_instrukcja_VIA-WOMPR_v1_08.07.2020 (pdf, 1,8 MB)
 
- pocztę tradycyjną (jeżeli złożył wniosek w wersji papierowej): na adres
Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku,
ul. Podwale Przedmiejskie 30,
80-824 Gdańsk.
Uwaga! Formularz rozliczeniowy (plik o nazwie „kalkulator") musi być przekazany w formie elektronicznej, np. na płycie CD bądź na pendrive.
 
- ePUAP:  wejdź na stronę epuap.gov.pl, wybierz: -> sprawy ogólne -> pisma do urzędu -> Pismo ogólne do podmiotu publicznego - stary wzór -> załatw sprawę -> ustaw/ zmień adresata (Wojewódzki Urząd Pracy w …) -> wypełnić rodzaj pisma oraz dodać załączniki -> zapisz -> dalej-> podpisz.

2. Podmiot, który uzyskał dofinansowanie z tytułu art. 15 gg (dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy) składa rozliczenie poprzez:

- portal praca.gov.pl: ścieżka postępowania jest taka sama, jak w przypadku art. 15g.


Jakie dokumenty są wymagane?

1. W przypadku art. 15g:

Podstawowym dokumentem jest formularz pn. „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych".
Zawiera on tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły oraz miesiące, a także szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego się z pomocy.
 
Jeżeli składasz rozliczenie:
- poprzez portal praca gov.pl to ww. formularz jest częścią formularza wypełnianego online,
pocztę tradycyjną lub ePUAP to ww. formularz należy załączyć jako dodatkowy dokument, jego wzór do pobrania: 15g_formularz rozliczeniowy_v1_8.07.2020.xlsx (xlsx, 14KB)
 
Do ww. formularza należy dołączyć:
 
- wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek – nie dotyczy Beneficjentów, którzy załączali wykaz na etapie wnioskowania o środki,
 
wykaz pracowników, którym przekazałeś pomoc otrzymaną z FGŚP za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc: - dokument(y) potwierdzający(e) przelewy wynagrodzeń pracowników, bądź odbiór wypłaty w gotówce (np. wyciąg bankowy) za każdy miesiąc otrzymanego wsparcia,
 
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość składek ZUS finansowanych w ramach wniosku,
 
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość zaliczki na podatek dochodowy, która została sfinansowana w ramach wniosku (w przypadku zakładów pracy chronionej oraz zakładów aktywności zawodowej oznacza to płatność dokonaną zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U.2019.1387 z późn. zm.).
 
Ważne! W ramach rozliczenia należy dokonać zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z zapisami umowy na rachunek, z którego Beneficjent otrzymał środki. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a przy dokonywaniu zwrotu proszę w tytule wpisać „rozliczenie umowy nr ……../CV-19/……., NIP ……………"
Wszystkie szczegółowe informacje nt. rozliczenia oraz ww. formularze oraz instrukcje są także dostępne na stronie: psz.praca.gov.pl.
 

2. W przypadku art. 15gg:

Podstawowym dokumentem jest formularz pn. „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych". Zawiera on tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły oraz miesiące, a także szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego się z pomocy.
Uwaga! W przypadku rozliczenia świadczenia z tyt. art. 15gg ww. formularz jest częścią formularza wypełnianego online.

Do ww. formularza należy dołączyć:

- wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek – nie dotyczy Beneficjentów, którzy załączali wykaz na etapie wnioskowania o środki,

- wykaz pracowników, którym przekazałeś pomoc otrzymaną z FGŚP za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc: 15gg_kalkulator_rozliczenie_v1.xlsx(xlsx, 1,1 MB), instrukcja - instrukcja_15gg_kalkulator_rozliczenie_v1.pdf (pdf,215KB)

- dokument(y) potwierdzający(e) przelewy wynagrodzeń pracowników, bądź odbiór wypłaty w gotówce (np. wyciąg bankowy) za każdy miesiąc otrzymanego wsparcia,

 - zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość składek ZUS finansowanych w ramach wniosku,

 - zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość zaliczki na podatek dochodowy, która została sfinansowana w ramach wniosku (w przypadku zakładów pracy chronionej oraz zakładów aktywności zawodowej oznacza to płatność dokonaną zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U.2019.1387 z późn. zm.).

Ważne! W ramach rozliczenia należy dokonać zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z zapisami umowy na rachunek, z którego Beneficjent otrzymał środki. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a przy dokonywaniu zwrotu proszę w tytule wpisać „rozliczenie umowy nr ……../CV-19/……., NIP ……………".

Załączniki dot. rozliczenia można także pobrać ze strony psz.praca.gov.pl.
Informacje o publikacji dokumentu