Psychologiczne aspekty podejmowania indywidualnej działalności gospodarczej

Motywy podejmowania działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności gospodarczej jako forma aktywności zawodowej, może okazać się dla niektórych dobrym i trafnym rozwiązaniem.
Organizowanie przedsięwzięcia i kierowanie nim często postrzegane jest jako swego rodzaju wyzwanie, poprzez które osiągamy ważne dla nas cele zawodowe a nawet życiowe. Nie mniej jednak motywy podejmowania działalności gospodarczej mogą być różne. Osoby decydujące się na założenie własnego biznesu bardzo często cenią sobie niezależność, pragną wykazać się pracą „na swoim", czy w ten właśnie sposób spełniają swoje ambicje zawodowe związane na przykład z potrzebą osobistego rozwoju, nienormowanym czasem pracy. Wśród przedsiębiorców spotyka się również takich, dla których głównym motywem posiadania własnej firmy była determinacja i brak innych możliwości, czy też wcześniejsze problemy ze znalezieniem pracy. Jeszcze inni widzą w tym okazję do zrobienia „dobrego interesu", kierując się głównie względami finansowymi. 
 
Decyzja o założeniu własnej firmy to odważy krok, który wiąże się w dużej mierze ze zmianą dotychczasowego stylu życia. Przedsiębiorca bierze los w swoje ręce, dlatego ważne jest, by to był świadomy wybór.
 
Zanim zaczniesz…
Na powodzenie przedsiębiorstwa wpływa wiele czynników, o których powinni pamiętać przyszli przedsiębiorcy. Są wśród nich takie, na które mamy wpływ i przed oficjalną rejestracją działalności możemy się odpowiednio przygotować.
Należy przeanalizować wszystkie przesłanki, które decydują o możliwości zrealizowania założonego przedsięwzięcia i odniesienia sukcesu, a także wziąć pod uwagę ewentualne przeszkody i trudności.

Oto przykłady pytań, na które warto sobie odpowiedzieć planując przedsięwzięcie:

  • Czy masz oryginalny pomysł, który pozwoliłby Ci realizować się zawodowo?
  • Czy potrafisz określić kluczowe cechy i funkcje produktów/ usług, które zamierzasz oferować?
  • Czy wiesz co chcesz osiągnąć i jakie są twoje cele?
  • Czy posiadasz konkretne kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie, wiedzę w dziedzinie, która dotyczy planowanej działalności?
  • Czy rozpoznałeś potrzeby rynku i będziesz mógł skutecznie konkurować wśród istniejących już firm?
  • Czy wiesz na jakim obszarze będzie działała twoja firma, kim będą twoi klienci i w jaki sposób zamierzasz do nich dotrzeć?
  • Jakich nakładów finansowych wymaga twoje przedsięwzięcie i z jakich źródeł będziesz pozyskiwał kapitał?
  • Czy ustaliłeś planowaną wielkość przychodów?
  • Czy masz świadomość podstawowych zagrożeń związanych z realizacją swojego pomysłu i czy wiesz jak ich uniknąć bądź je ograniczyć?
Szukając odpowiedzi na powyższe pytania będziemy lepiej przygotowani do podjęcia konkretnych działań, a to pozwoli zwiększyć motywację i szanse na powodzenie przedsięwzięcia w przyszłości. Z drugiej strony rzetelna ocena jak największej liczby czynników może zapobiec poniesieniu ewentualnej porażki bądź skłonić do rozważenia innych możliwości i pomysłów związanych z rodzajem działalności gospodarczej.
Bycie przedsiębiorcą zobowiązuje nas do wykazywania zachowań przedsiębiorczych. 
 
Zatem przedsiębiorca to: 
  • człowiek, który widzi szanse i wykorzystuje je.
  • człowiek umiejący skalkulować (ocenić) ryzyko i podjąć je. 
  • człowiek chodzący własnymi ścieżkami, szukający nowych rozwiązań.

Zachowania przedsiębiorcze w dużej mierze zależą od osobistej dyspozycji człowieka do działania (posiadania inicjatywy, pomysłowości, zaradności), oraz woli jego działania (wynikającej z cech charakteru np. z potrzeby rywalizacji, robienia czegoś lepiej od innych, wykazania się posiadanymi umiejętnościami). 
 
Wśród cech osobowości, które wyróżniają przedsiębiorców ważną rolę odgrywają te, które wiążą się z motywacją do działania. Nie chodzi bowiem tylko o umiejętność generowania ciekawych pomysłów ale przede wszystkim o wolę i determinację wcielania ich w życie.
 
Cechy, które z pewnością musimy posiadać to zdrowy rozsądek, umiejętność uczenia się nowych rzeczy (rozliczenia finansowe, opracowanie strategii marketingowej itp.), oraz spora doza cierpliwości. Własna firma stwarza szansę do rozwoju między innymi poprzez zmuszanie nas do podejmowanie coraz to nowych wyzwań zawodowych oraz konieczność ciągłego orientowania się i podążania za pojawiającymi się trendami. Nie bez znaczenia jest więc także umiejętność dostosowywania się i reagowania na zmieniającą się rzeczywistość, a wiec bycie elastycznym. 
Kluczowym elementem, o którym powinni pamiętać przyszli jest oczywiście opracowanie dobrego pomysłu a następnie przeprowadzenie jego analizy pod kątem możliwości zrealizowania poszczególnych etapów przedsięwzięcia.
Nie należy spodziewać się, że efekty pojawią się szybko i bez wysiłku. Sukces naszego przedsięwzięcia zależy od nas samych, od jakości naszej pracy i zaangażowania.


Jak być jeszcze lepszym szefem? Warsztaty dla pomorskich pracodawców

Są bezpłatne, kierowane do szefów firm i menedżerów, dają dostęp do wybitnych ekspertów współpracujących z biznesem na co dzień. Spotkania dla pracodawców organizowane przez urzędy pracy odbędą się w czerwcu w trzech miejscowościach na Pomorzu.

Seminaria organizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku wspólnie z powiatowymi urzędami pracy w różnych miejscowościach województwa, od lat wspierają pracodawców, menedżerów – w tym kierowników, osób kierujących małymi i dużymi zespołami, HR-owców, koordynatorów - w rozwoju ich umiejętności. Od 2022 r. wzięło w nich udział ponad 400 osób.

W tym roku odbędą się w czerwcu w trzech powiatach:


powiat kościerski
4.06.2025 r.

Sprawdź program wydarzenia
Stary Browar Kościerzyna ***
Miodowa 22, 83-400 Kościerzyna;
Zapisz się na wydarzenie
 
powiat sztumski
11.06.2025 r.

Sprawdź program wydarzenia
Duet SALA BANKIETOWO-KONFERENCYJNA
Sztumska Wieś› 114, 82-400 Sztum
Zapisz się na wydarzenie

powiat pucki
13.06.2025 r.

Sprawdź program wydarzenia
Hotel Jurata***
Świętopełka 11, 84-141 Jurata
Zapisz się na wydarzenie

Dlaczego warto wziąć udział?

Spotkania są bezpłatne, podczas każdego z nich odbywają się dwa warsztaty w dwóch różnych tematach – uczestnicy sami wybierają, w którym z nich wezmą udział. Prowadzą je eksperci na co dzień współpracujący z biznesem w takich obszarach, jak m.in. coaching, HR, rozwój osobisty. To doświadczeni szkoleniowcy, którzy doskonale wiedzą, z jakimi wyzwaniami mierzą się szefowie mniejszych i większych firm.
Udział w seminarium jest więc dla biorących w nich udział szefów i menedżerów - w tym kierowników, osób kierujących małymi i dużymi zespołami, HR-owców, koordynatorów - okazją do poszerzenia wiedzy i inspiracją do rozwoju umiejętności liderskich. Warto, aby szefowie inwestowali także w ten obszar, bo bardzo często to od nich zależy, jak funkcjonuje zespół, czy radzi sobie ze zmianami, czy w firmie zostają najlepsi z pożądanymi kompetencjami. Podczas spotkań można też – przy kawie, w spokojnej, miłej atmosferze – porozmawiać  z innymi menedżerami i wymienić się doświadczeniami.


O czym będziemy rozmawiać?

Tegoroczna tematyka warsztatów została oparta na ankietach, w których uczestnicy zeszłorocznych spotkań wskazywali, jakie obszary ich interesują. W tym roku obejmie ona więc takie kwestie, jak m.in. zarządzanie konfliktem w firmie, pozyskiwanie pracowników z odpowiednimi umiejętnościami, komunikacja jako narzędzie do budowania relacji w zespole i osiągania celów firmy, zarządzanie zespołem pracowników w różnym wieku, motywacja, zaangażowanie i zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
Każde seminarium to okazja do tego, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach, jakie daje Krajowy Fundusz Szkoleniowy. To narzędzie dostępne we wszystkich powiatach województwa, które pozwala pracodawcom sfinansować np. kursy czy szkolenia dla pracowników. Dzięki temu firma rozwija się i wzmacnia swoją pozycję na rynku. Temat KFS-u przybliżą pracodawcom specjaliści z powiatowych urzędów pracy, którzy są na miejscu i udzielają niezbędnych informacji.
Szczegółowe informacje na temat seminariów dla pracodawców organizowanych przez urzędy pracy na stronie: wup.gdansk.pl/pracodawca.