Psychologiczne aspekty podejmowania indywidualnej działalności gospodarczej

Motywy podejmowania działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności gospodarczej jako forma aktywności zawodowej, może okazać się dla niektórych dobrym i trafnym rozwiązaniem.
Organizowanie przedsięwzięcia i kierowanie nim często postrzegane jest jako swego rodzaju wyzwanie, poprzez które osiągamy ważne dla nas cele zawodowe a nawet życiowe. Nie mniej jednak motywy podejmowania działalności gospodarczej mogą być różne. Osoby decydujące się na założenie własnego biznesu bardzo często cenią sobie niezależność, pragną wykazać się pracą „na swoim", czy w ten właśnie sposób spełniają swoje ambicje zawodowe związane na przykład z potrzebą osobistego rozwoju, nienormowanym czasem pracy. Wśród przedsiębiorców spotyka się również takich, dla których głównym motywem posiadania własnej firmy była determinacja i brak innych możliwości, czy też wcześniejsze problemy ze znalezieniem pracy. Jeszcze inni widzą w tym okazję do zrobienia „dobrego interesu", kierując się głównie względami finansowymi. 
 
Decyzja o założeniu własnej firmy to odważy krok, który wiąże się w dużej mierze ze zmianą dotychczasowego stylu życia. Przedsiębiorca bierze los w swoje ręce, dlatego ważne jest, by to był świadomy wybór.
 
Zanim zaczniesz…
Na powodzenie przedsiębiorstwa wpływa wiele czynników, o których powinni pamiętać przyszli przedsiębiorcy. Są wśród nich takie, na które mamy wpływ i przed oficjalną rejestracją działalności możemy się odpowiednio przygotować.
Należy przeanalizować wszystkie przesłanki, które decydują o możliwości zrealizowania założonego przedsięwzięcia i odniesienia sukcesu, a także wziąć pod uwagę ewentualne przeszkody i trudności.

Oto przykłady pytań, na które warto sobie odpowiedzieć planując przedsięwzięcie:

  • Czy masz oryginalny pomysł, który pozwoliłby Ci realizować się zawodowo?
  • Czy potrafisz określić kluczowe cechy i funkcje produktów/ usług, które zamierzasz oferować?
  • Czy wiesz co chcesz osiągnąć i jakie są twoje cele?
  • Czy posiadasz konkretne kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie, wiedzę w dziedzinie, która dotyczy planowanej działalności?
  • Czy rozpoznałeś potrzeby rynku i będziesz mógł skutecznie konkurować wśród istniejących już firm?
  • Czy wiesz na jakim obszarze będzie działała twoja firma, kim będą twoi klienci i w jaki sposób zamierzasz do nich dotrzeć?
  • Jakich nakładów finansowych wymaga twoje przedsięwzięcie i z jakich źródeł będziesz pozyskiwał kapitał?
  • Czy ustaliłeś planowaną wielkość przychodów?
  • Czy masz świadomość podstawowych zagrożeń związanych z realizacją swojego pomysłu i czy wiesz jak ich uniknąć bądź je ograniczyć?
Szukając odpowiedzi na powyższe pytania będziemy lepiej przygotowani do podjęcia konkretnych działań, a to pozwoli zwiększyć motywację i szanse na powodzenie przedsięwzięcia w przyszłości. Z drugiej strony rzetelna ocena jak największej liczby czynników może zapobiec poniesieniu ewentualnej porażki bądź skłonić do rozważenia innych możliwości i pomysłów związanych z rodzajem działalności gospodarczej.
Bycie przedsiębiorcą zobowiązuje nas do wykazywania zachowań przedsiębiorczych. 
 
Zatem przedsiębiorca to: 
  • człowiek, który widzi szanse i wykorzystuje je.
  • człowiek umiejący skalkulować (ocenić) ryzyko i podjąć je. 
  • człowiek chodzący własnymi ścieżkami, szukający nowych rozwiązań.

Zachowania przedsiębiorcze w dużej mierze zależą od osobistej dyspozycji człowieka do działania (posiadania inicjatywy, pomysłowości, zaradności), oraz woli jego działania (wynikającej z cech charakteru np. z potrzeby rywalizacji, robienia czegoś lepiej od innych, wykazania się posiadanymi umiejętnościami). 
 
Wśród cech osobowości, które wyróżniają przedsiębiorców ważną rolę odgrywają te, które wiążą się z motywacją do działania. Nie chodzi bowiem tylko o umiejętność generowania ciekawych pomysłów ale przede wszystkim o wolę i determinację wcielania ich w życie.
 
Cechy, które z pewnością musimy posiadać to zdrowy rozsądek, umiejętność uczenia się nowych rzeczy (rozliczenia finansowe, opracowanie strategii marketingowej itp.), oraz spora doza cierpliwości. Własna firma stwarza szansę do rozwoju między innymi poprzez zmuszanie nas do podejmowanie coraz to nowych wyzwań zawodowych oraz konieczność ciągłego orientowania się i podążania za pojawiającymi się trendami. Nie bez znaczenia jest więc także umiejętność dostosowywania się i reagowania na zmieniającą się rzeczywistość, a wiec bycie elastycznym. 
Kluczowym elementem, o którym powinni pamiętać przyszli jest oczywiście opracowanie dobrego pomysłu a następnie przeprowadzenie jego analizy pod kątem możliwości zrealizowania poszczególnych etapów przedsięwzięcia.
Nie należy spodziewać się, że efekty pojawią się szybko i bez wysiłku. Sukces naszego przedsięwzięcia zależy od nas samych, od jakości naszej pracy i zaangażowania.


Marzec na Obcasach - jest z czego wybierać

Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysła Struk zaprasza mieszkanki Pomorza na inspirujące wykłady i warsztatów organizowane przez WUP w Gdańsku. Emocje, biznes, motywacja, rozwój zawodowy, kompetencje, sukces – to tematy, które poruszymy podczas marcowych spotkań.
 
– Idea „Marca na obcasach" pojawiła się w 2014 roku i od początku zyskała grono zwolenniczek – mówi Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego. – To przedsięwzięcie adresowane do kobiet, które chcą poznać własne kompetencje i zastanowić się nad swoim miejscem na rynku pracy lub myślą o zmianach w życiu zawodowym. Zapraszam do udziału wszystkie Pomorzanki. Warto skorzystać z tak różnorodnej oferty bezpłatnych warsztatów prowadzonych przez doświadczonych ekspertów. 

Inicjatywa regionalna
W marcową akcję od paru lat włączają się chętnie powiatowe urzędy pracy w regionie, co zwiększa zasięg i dostępność oferty marcowej akcji. W tym roku projekt realizowany będzie w 18 lokalizacjach w całym województwie.  
– Co roku przygotowujemy z myślą o mieszkankach Pomorza szereg atrakcyjnych bezpłatnych warsztatów rozwojowych, spotkań motywacyjnych oraz dyskusji z ekspertami. 
Z każdą edycją rośnie liczba zainteresowanych udziałem w warsztatach i wykładach. 
W zeszłym roku z oferty skorzystało aż 1265 pań, dla których przeprowadzone zostały 78 warsztatów – dodaje Katarzyna Żmudzińska, wicedyrektor ds. rynku pracy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku.

Z bogatej oferty chętnie korzystają nie tylko mieszkanki Pomorza poszukujące pracy i przygotowujące się do rekrutacji, ale również młode mamy, myślące o powrocie na rynek pracy. Wśród uczestniczek nie brakuje kobiet pracujących, planujących zmiany zawodowe, jak również seniorek, które choć nieaktywne zawodowo, nadal szukają inspiracji do nowych działań i wyzwań. Udział w warsztatach to impuls do zmian i podejmowania nowych wyzwań, na które o wiele łatwiej się zdecydować po rozmowie z doradcą zawodowym, stylistą czy osobą znajdującej się w podobnej sytuacji życiowej i zawodowej.

Impuls do zmian
W tegorocznym  programie „Marca na obcasach" są rozmowy o finansach i zarządzaniu budżetem, spotkania z psychodietetykiem i dyskusja o zdrowym stylu życia, zajęcia ze stylistką, która podpowie jak dopasować ubiór nie tylko do figury, ale także do formuły spotkania.  Przepis na sukces w rozmowie kwalifikacyjnej, realia współczesnego rynku pracy, rozwój własnej kariery – te tematy poruszane będą na kilku warsztatach. Dotkniemy też emocji, asertywności i wizerunku zawodowego w social mediach. Będzie ciekawie, inspirująco i kreatywnie. Spotkania i warsztaty, prowadzone przez specjalistów z wielu dziedzin: m.in. doradców zawodowych, coachów, psychologów biznesu, stylistów ruszają już w pierwszych dniach marca w: Bytowie, Chojnicach, Człuchowie, Gdańsku, Gdyni, Kartuzach, Kościerzynie, Kwidzynie, Lęborku, Malborku, Nowym Dworze Gdańskim, Pruszczu Gdańskim, Pucku, Słupsku, Starogardzie Gdańskim, Sztumie, Tczewie, Wejherowie.
Szczegółowy program warsztatów

Dlaczego wciąż jest mniej kobiet na pomorskim rynku pracy
Chociaż rynek pracy rozwija się bardzo dobrze, rośnie liczba ofert pracy, a pracodawcy poszukują pracowników, to kobiety są wciąż w trudniejszej sytuacji niż płeć przeciwna. W naszym województwie osób bezrobotnych jest obecnie nieco ponad 46 tysięcy. Ponad 63% z nich to panie. Pomorzanki pozostają w mniejszości na rynku pracy, a ich zawodowa aktywności nie wzrasta. Sytuacja wygląda podobnie w całym kraju. Pracujących Polek jest 48% – dla porównania w Czechach, na Słowacji i Węgrzech – aktywnych zawodowo jest 52 proc. kobiet, a w Skandynawii – aż 65 proc. Aktywizacja kobiet to jedno z ważniejszych wyzwań współczesnego rynku pracy, również na Pomorzu, dlatego, żeby móc skutecznie reagować na ich potrzeby Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku, w imieniu Samorządu Województwa Pomorskiego, zrealizował w 2018 roku badanie „Najskuteczniejsze metody aktywizacji kobiet długotrwale pozostających poza rynkiem pracy województwa pomorskiego". Dzięki przeprowadzonym wywiadom z pracodawcami, liderami projektów aktywizacyjnych jak i samymi kobietami, badanie wskazuje, jakie elementy należy brać pod uwagę by wsparcie kobiet na rynku pracy było efektywne i trwałe.
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania na stronie Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy