Psychologiczne aspekty podejmowania indywidualnej działalności gospodarczej

Motywy podejmowania działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności gospodarczej jako forma aktywności zawodowej, może okazać się dla niektórych dobrym i trafnym rozwiązaniem.
Organizowanie przedsięwzięcia i kierowanie nim często postrzegane jest jako swego rodzaju wyzwanie, poprzez które osiągamy ważne dla nas cele zawodowe a nawet życiowe. Nie mniej jednak motywy podejmowania działalności gospodarczej mogą być różne. Osoby decydujące się na założenie własnego biznesu bardzo często cenią sobie niezależność, pragną wykazać się pracą „na swoim", czy w ten właśnie sposób spełniają swoje ambicje zawodowe związane na przykład z potrzebą osobistego rozwoju, nienormowanym czasem pracy. Wśród przedsiębiorców spotyka się również takich, dla których głównym motywem posiadania własnej firmy była determinacja i brak innych możliwości, czy też wcześniejsze problemy ze znalezieniem pracy. Jeszcze inni widzą w tym okazję do zrobienia „dobrego interesu", kierując się głównie względami finansowymi. 
 
Decyzja o założeniu własnej firmy to odważy krok, który wiąże się w dużej mierze ze zmianą dotychczasowego stylu życia. Przedsiębiorca bierze los w swoje ręce, dlatego ważne jest, by to był świadomy wybór.
 
Zanim zaczniesz…
Na powodzenie przedsiębiorstwa wpływa wiele czynników, o których powinni pamiętać przyszli przedsiębiorcy. Są wśród nich takie, na które mamy wpływ i przed oficjalną rejestracją działalności możemy się odpowiednio przygotować.
Należy przeanalizować wszystkie przesłanki, które decydują o możliwości zrealizowania założonego przedsięwzięcia i odniesienia sukcesu, a także wziąć pod uwagę ewentualne przeszkody i trudności.

Oto przykłady pytań, na które warto sobie odpowiedzieć planując przedsięwzięcie:

  • Czy masz oryginalny pomysł, który pozwoliłby Ci realizować się zawodowo?
  • Czy potrafisz określić kluczowe cechy i funkcje produktów/ usług, które zamierzasz oferować?
  • Czy wiesz co chcesz osiągnąć i jakie są twoje cele?
  • Czy posiadasz konkretne kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie, wiedzę w dziedzinie, która dotyczy planowanej działalności?
  • Czy rozpoznałeś potrzeby rynku i będziesz mógł skutecznie konkurować wśród istniejących już firm?
  • Czy wiesz na jakim obszarze będzie działała twoja firma, kim będą twoi klienci i w jaki sposób zamierzasz do nich dotrzeć?
  • Jakich nakładów finansowych wymaga twoje przedsięwzięcie i z jakich źródeł będziesz pozyskiwał kapitał?
  • Czy ustaliłeś planowaną wielkość przychodów?
  • Czy masz świadomość podstawowych zagrożeń związanych z realizacją swojego pomysłu i czy wiesz jak ich uniknąć bądź je ograniczyć?
Szukając odpowiedzi na powyższe pytania będziemy lepiej przygotowani do podjęcia konkretnych działań, a to pozwoli zwiększyć motywację i szanse na powodzenie przedsięwzięcia w przyszłości. Z drugiej strony rzetelna ocena jak największej liczby czynników może zapobiec poniesieniu ewentualnej porażki bądź skłonić do rozważenia innych możliwości i pomysłów związanych z rodzajem działalności gospodarczej.
Bycie przedsiębiorcą zobowiązuje nas do wykazywania zachowań przedsiębiorczych. 
 
Zatem przedsiębiorca to: 
  • człowiek, który widzi szanse i wykorzystuje je.
  • człowiek umiejący skalkulować (ocenić) ryzyko i podjąć je. 
  • człowiek chodzący własnymi ścieżkami, szukający nowych rozwiązań.

Zachowania przedsiębiorcze w dużej mierze zależą od osobistej dyspozycji człowieka do działania (posiadania inicjatywy, pomysłowości, zaradności), oraz woli jego działania (wynikającej z cech charakteru np. z potrzeby rywalizacji, robienia czegoś lepiej od innych, wykazania się posiadanymi umiejętnościami). 
 
Wśród cech osobowości, które wyróżniają przedsiębiorców ważną rolę odgrywają te, które wiążą się z motywacją do działania. Nie chodzi bowiem tylko o umiejętność generowania ciekawych pomysłów ale przede wszystkim o wolę i determinację wcielania ich w życie.
 
Cechy, które z pewnością musimy posiadać to zdrowy rozsądek, umiejętność uczenia się nowych rzeczy (rozliczenia finansowe, opracowanie strategii marketingowej itp.), oraz spora doza cierpliwości. Własna firma stwarza szansę do rozwoju między innymi poprzez zmuszanie nas do podejmowanie coraz to nowych wyzwań zawodowych oraz konieczność ciągłego orientowania się i podążania za pojawiającymi się trendami. Nie bez znaczenia jest więc także umiejętność dostosowywania się i reagowania na zmieniającą się rzeczywistość, a wiec bycie elastycznym. 
Kluczowym elementem, o którym powinni pamiętać przyszli jest oczywiście opracowanie dobrego pomysłu a następnie przeprowadzenie jego analizy pod kątem możliwości zrealizowania poszczególnych etapów przedsięwzięcia.
Nie należy spodziewać się, że efekty pojawią się szybko i bez wysiłku. Sukces naszego przedsięwzięcia zależy od nas samych, od jakości naszej pracy i zaangażowania.


Pomorska dyskusja o migracji

O przyjętej w październiku krajowej strategii migracyjnej dyskutują przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych, przedsiębiorcy. Na Pomorzu spotkali się eksperci zajmujący się tym tematem.

W październiku rząd przyjął strategię migracyjną na lata 2025 – 2030. Jej założenia opisane w dokumencie „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo" wprowadzają szereg istotnych zmian dotyczących dostępu cudzoziemców zarówno do terytorium Polski, jak i do rynku pracy.
Propozycje rozwiązań zawartych w tym dokumencie są źródłem wielu pytań i wątpliwości przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców. 14 listopada odbyło się zorganizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku spotkanie partnerów Pomorskiej Platformy Współpracy na Rzecz Cudzoziemców na Rynku Pracy dotyczące polityki migracyjnej. Wzięli w nim udział eksperci: prof. Paweł Kaczmarczyk - dyrektor Ośrodka Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego, Alicja Kępka – ekspertka z Departamentu Spraw Międzynarodowych i Migracji MSWiA, dr Rafał Raczyński - koordynator Obserwatorium Migracji Uniwersytetu Gdańskiego, Monika Chabior - zastępczyni Prezydentki Miasta Gdańska, Tomasz Limon - prezes Pracodawców Pomorza, Karolina Stubińska - prezeska Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku, Agnieszka Zabłocka, dyrektorka w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, zastępczyni przewodniczącego Pomorskiej Rady ds. Regionalnej Polityki Migracyjnej.

Pomorskie zidentyfikowało wyzwania wcześniej

W ostatnich latach Samorząd Województwa Pomorskiego oraz liczne samorządy lokalne w regionie wykazywały się dużą aktywnością i podejmowały szereg inicjatyw na rzecz wspierania integracji imigrantów. Ta kwestia jest wpisana w  Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030, zgodnie z jej zapisami samorząd zobowiązał się do wdrożenia regionalnego planu działań na rzecz integracji migrantów dla woj. pomorskiego. W kwietniu 2024 r., dzięki środkom w ramach projektu EU-BELONG: Międzykulturowe podejście do integracji migrantów w regionach Europy, współfinansowanego przez Fundusz Azylu, Migracji i Integracji Unii Europejskiej, powstał plan strategiczny międzykulturowej integracji migrantów dla województwa pomorskiego. Dokument ten definiuje obszary, w których potrzebna jest zmiana i porządkuje kierunek działań regionalnych w zakresie integracji migrantów.
Działaniom tym brakowało jednak brakowało kontekstu i kierunku, który powinien wynikać z rozstrzygnięć poziomu ogólnokrajowego. Po długim wyczekiwaniu ukazała się ogólnopolska strategia migracyjna na lata 2025-2030, która obecnie jest poddawana krytycznej analizie przedstawicieli podmiotów, których działalność w sposób bezpośredni lub pośredni jest związana z procesami migracyjnymi w Polsce.
Dokument dotyczy kilku obszarów: budzącej emocje kwestii azylu, ale także dostępu do rynku pracy, do edukacji, integracji czy planów przyciągnięcia do Polski dzieci polskich emigrantów.

Nadrzędny priorytet bezpieczeństwa

Zgodnie ze Strategią, priorytetem działań państwa - znajdującego się na jednym ze szlaków migracyjnych - jest ochrona granicy i zapobieganie nielegalnej imigracji. Procesy migracyjne mają być szczegółowo regulowane oraz pozostawać pod kontrolą w zakresie celu przyjazdu, skali napływu, jak i państwa pochodzenia cudzoziemców.
W rządowym dokumencie przewidziano możliwość czasowego oraz terytorialnego zawieszania prawa do przyjmowania wniosków o azyl.

Warunkowy dostęp do rynku pracy

Cudzoziemcy będą dopuszczani do polskiego rynku pracy, aby uzupełnić niedobory w zawodach deficytowych. Będzie to możliwe po spełnieniu warunków takich jak: obywatelstwo kraju OECD lub państwa, z którym Polska lub Unia Europejska ma podpisana umowę o readmisji (skutecznie realizowanej), posiadanie unikatowych, wysokospecjalistycznych umiejętności, zatrudnienie za wynagrodzenie na poziomie porównywalnym z pracownikami polskimi (aby nie tworzyć nieuczciwej konkurencji), zatrudnienie na wniosek pracodawcy realizującego inwestycje w Polsce o strategicznym znaczeniu dla gospodarki lub obronności państwa.  Wprowadzony zostanie model punktowy: przyznawanie kandydatom do pracy punktów za określone kompetencje (rozwiązanie stosowane np. w Australii).
Zostanie utrzymana uproszczona procedura legalizacji pracy w postaci systemu oświadczeń o zatrudnianiu cudzoziemców z wybranych państw. Do końca 2025 r. lista państw, których dotyczy obecnie (Ukraina, Białoruś, Mołdawia, Gruzja i Armenia) zostanie poddana analizie w celu ewentualnej modyfikacji. 

Modyfikacja funkcjonowania agencji zatrudnienia

W trybie pilnym wprowadzone zostaną zmiany, które pozwolą na wyeliminowanie agencji zatrudnienia łamiących prawo i działających na szkodę pracowników i państwa. Zmienione zostaną zasady wpisywania podmiotów do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Przyspieszone mają zostać procedury usuwania z KRAZ. Zwiększone mają zostać kary za nielegalne pośrednictwo i nielegalne zatrudnianie cudzoziemców. Zmiany mają także dotyczyć wyeliminowaniu omijania reżimu prawnego dotyczącego agencji zatrudnienia pod pretekstem outsourcingu pracowniczego.

Klucz do sukcesu: polityka integracyjna

Jako miarę sukcesu polityki integracyjnej cudzoziemców wskazuje się ich umiejętność komunikacji w języku polskim, poszanowanie przepisów, norm i wartości obowiązujących w Polsce, aktywne uczestnictwo w życiu społecznym lokalnej wspólnoty i utrzymywanie bliskich relacji z członkami polskiego społeczeństwa.
Zasadą nadrzędną ma być dostosowanie się cudzoziemców do norm i zasad społecznych obowiązujących i akceptowalnych w społeczeństwie polskim. Integracja ma być także prowadzona w stosunku do społeczeństwa: działania edukacyjne mają zapobiegać przejawom rasizmu czy ksenofobii. Specjalny program reintegracyjny ma zostać skierowany do Ukraińców już mieszkających w Polsce. Według założeń Centa Integracji Cudzoziemców, które powstaną w 49 regionach Polski (w województwie pomorskim w Gdańsku i Słupsku), mają być przeznaczone dla obywateli Ukrainy i Białorusi.

Strategia i potencjał

Podczas debaty wspomniani eksperci nie kryli wątpliwości związanych ze strategią migracyjną. Sam fakt powstania dokumentu przedstawiającego politykę państwa przyjęto z zadowoleniem. Wyrażono jednak obawy, które dotyczyły możliwości realizacji poszczególnych założeń. Podobnie jak w dyskusji ogólnopolskiej i europejskiej obawy budzą kwestie ochrony krajowej i międzynarodowej migrantów. Kluczowy z punktu widzenia województwa pomorskiego jest brak rozwiązań ustawowych dla samorządów województw.

Fot. ze spotkania w ramach PPW - Łukasz Tokarczyk, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
 
 
&imagePreview=1

&imagePreview=1 &imagePreview=1 &imagePreview=1 &imagePreview=1