Psychologiczne aspekty podejmowania indywidualnej działalności gospodarczej

Motywy podejmowania działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności gospodarczej jako forma aktywności zawodowej, może okazać się dla niektórych dobrym i trafnym rozwiązaniem.
Organizowanie przedsięwzięcia i kierowanie nim często postrzegane jest jako swego rodzaju wyzwanie, poprzez które osiągamy ważne dla nas cele zawodowe a nawet życiowe. Nie mniej jednak motywy podejmowania działalności gospodarczej mogą być różne. Osoby decydujące się na założenie własnego biznesu bardzo często cenią sobie niezależność, pragną wykazać się pracą „na swoim", czy w ten właśnie sposób spełniają swoje ambicje zawodowe związane na przykład z potrzebą osobistego rozwoju, nienormowanym czasem pracy. Wśród przedsiębiorców spotyka się również takich, dla których głównym motywem posiadania własnej firmy była determinacja i brak innych możliwości, czy też wcześniejsze problemy ze znalezieniem pracy. Jeszcze inni widzą w tym okazję do zrobienia „dobrego interesu", kierując się głównie względami finansowymi. 
 
Decyzja o założeniu własnej firmy to odważy krok, który wiąże się w dużej mierze ze zmianą dotychczasowego stylu życia. Przedsiębiorca bierze los w swoje ręce, dlatego ważne jest, by to był świadomy wybór.
 
Zanim zaczniesz…
Na powodzenie przedsiębiorstwa wpływa wiele czynników, o których powinni pamiętać przyszli przedsiębiorcy. Są wśród nich takie, na które mamy wpływ i przed oficjalną rejestracją działalności możemy się odpowiednio przygotować.
Należy przeanalizować wszystkie przesłanki, które decydują o możliwości zrealizowania założonego przedsięwzięcia i odniesienia sukcesu, a także wziąć pod uwagę ewentualne przeszkody i trudności.

Oto przykłady pytań, na które warto sobie odpowiedzieć planując przedsięwzięcie:

  • Czy masz oryginalny pomysł, który pozwoliłby Ci realizować się zawodowo?
  • Czy potrafisz określić kluczowe cechy i funkcje produktów/ usług, które zamierzasz oferować?
  • Czy wiesz co chcesz osiągnąć i jakie są twoje cele?
  • Czy posiadasz konkretne kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie, wiedzę w dziedzinie, która dotyczy planowanej działalności?
  • Czy rozpoznałeś potrzeby rynku i będziesz mógł skutecznie konkurować wśród istniejących już firm?
  • Czy wiesz na jakim obszarze będzie działała twoja firma, kim będą twoi klienci i w jaki sposób zamierzasz do nich dotrzeć?
  • Jakich nakładów finansowych wymaga twoje przedsięwzięcie i z jakich źródeł będziesz pozyskiwał kapitał?
  • Czy ustaliłeś planowaną wielkość przychodów?
  • Czy masz świadomość podstawowych zagrożeń związanych z realizacją swojego pomysłu i czy wiesz jak ich uniknąć bądź je ograniczyć?
Szukając odpowiedzi na powyższe pytania będziemy lepiej przygotowani do podjęcia konkretnych działań, a to pozwoli zwiększyć motywację i szanse na powodzenie przedsięwzięcia w przyszłości. Z drugiej strony rzetelna ocena jak największej liczby czynników może zapobiec poniesieniu ewentualnej porażki bądź skłonić do rozważenia innych możliwości i pomysłów związanych z rodzajem działalności gospodarczej.
Bycie przedsiębiorcą zobowiązuje nas do wykazywania zachowań przedsiębiorczych. 
 
Zatem przedsiębiorca to: 
  • człowiek, który widzi szanse i wykorzystuje je.
  • człowiek umiejący skalkulować (ocenić) ryzyko i podjąć je. 
  • człowiek chodzący własnymi ścieżkami, szukający nowych rozwiązań.

Zachowania przedsiębiorcze w dużej mierze zależą od osobistej dyspozycji człowieka do działania (posiadania inicjatywy, pomysłowości, zaradności), oraz woli jego działania (wynikającej z cech charakteru np. z potrzeby rywalizacji, robienia czegoś lepiej od innych, wykazania się posiadanymi umiejętnościami). 
 
Wśród cech osobowości, które wyróżniają przedsiębiorców ważną rolę odgrywają te, które wiążą się z motywacją do działania. Nie chodzi bowiem tylko o umiejętność generowania ciekawych pomysłów ale przede wszystkim o wolę i determinację wcielania ich w życie.
 
Cechy, które z pewnością musimy posiadać to zdrowy rozsądek, umiejętność uczenia się nowych rzeczy (rozliczenia finansowe, opracowanie strategii marketingowej itp.), oraz spora doza cierpliwości. Własna firma stwarza szansę do rozwoju między innymi poprzez zmuszanie nas do podejmowanie coraz to nowych wyzwań zawodowych oraz konieczność ciągłego orientowania się i podążania za pojawiającymi się trendami. Nie bez znaczenia jest więc także umiejętność dostosowywania się i reagowania na zmieniającą się rzeczywistość, a wiec bycie elastycznym. 
Kluczowym elementem, o którym powinni pamiętać przyszli jest oczywiście opracowanie dobrego pomysłu a następnie przeprowadzenie jego analizy pod kątem możliwości zrealizowania poszczególnych etapów przedsięwzięcia.
Nie należy spodziewać się, że efekty pojawią się szybko i bez wysiłku. Sukces naszego przedsięwzięcia zależy od nas samych, od jakości naszej pracy i zaangażowania.


Z pracodawcami o komunikacji w zróżnicowanym zespole

Za nami seminarium dla pracodawców ze Słupska i pobliskiego regionu, promujące rozwój umiejętności w firmach. Rozmawialiśmy o komunikacji i zarządzaniu zespołem, w którym pracują cudzoziemcy.

Po raz drugi w tym roku spotkaliśmy się z pomorskimi firmami w ramach cyklu „Postaw na rozwój, wzmocnij umiejętności". Seminarium, które odbyło się 16 czerwca w Słupsku, zostało zorganizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Słupsku i jest kontynuacją działań dla pracodawców, podejmowanych przez WUP w poprzednich latach.
W spotkaniu wzięło udział blisko 60 przedstawicieli z ok. 30 lokalnych firm. Podczas spotkania w Słupsku odbyły się dwa warsztaty.

Klarowna komunikacja przynosi efekty w firmie

Tematem jednego z nich była komunikacja, relacje i rozwój umiejętności w zespole z uwzględnieniem roli lidera. Poprowadził go Krzysztof Barwiński - specjalista ds. szkoleń, trener i coach w firmie szkoleniowej, twórca autorskich treningów i warsztatów z zakresu zarządzania oraz rozwoju osobistego. Mówił m.in. o sile i wartości komunikacji oraz relacji w zespołach, o znaczeniu właściwego rozpoznawania sytuacji oraz potrzeb pracownika, a także o precyzji koniecznej w formułowaniu celów oraz oczekiwań.
–  Jeżeli ludzie nie wiedzą, co mają robić to próbują sobie z tym poradzić tak, jak potrafią. Jeżeli zadanie jest realizowane zgodnie z Waszymi oczekiwaniami to jest dobrze. Ale może też być tak, że pojawią się błędy, a w przypadku np. firm produkcyjnych oznacza to straty – wyjaśniał Krzysztof Barwiński. – Im komunikacja jest bardziej prosta i klarowna, tym bardziej skuteczna. Wtedy pojawiają się efekty.
Mówił również o tym, że aby pomagać pracownikom w rozwoju, to trzeba ich dobrze poznać. Przydaje się to zwłaszcza w kwestii pozafinansowych metod wspierających motywację. Istotne jest to – zwłaszcza w przypadku pracowników młodych – aby zapewnić pracownikowi pewną autonomię.
Jeżeli szef nie przeszkadza, ale określa rolę i zadania, zostawiając jednocześnie przestrzeń do rozmowy i wsparcia, to idzie w dobrym kierunku – zaznaczał.

Obcokrajowiec w firmie – szansa i wyzwanie w jednym

Kolejny warsztat poprowadziła Katarzyna Pamuła-Prud - trenerka i konsultantka biznesu, Interim Manager, specjalistka w zarządzaniu procesami, ekspert w dziedzinie Customer Experience Management, obsługi klienta, zarządzania reklamacjami i tworzenia kultury organizacyjnej nastawionej na klienta, a także optymalizacji i efektywności procesów operacyjnych. Mówiła m.in. o różnorodności kulturowej.
- Można by ją porównać do góry lodowej. Te różnice, które możemy zobaczyć na pierwszy rzut oka to 10 proc. To język, akcent, symbole narodowe, czyli rzeczy, które widzimy przy pierwszej rozmowie. Reszta to różnice związane z postawami, np. z tym, jakie mamy podejście do statusu, do hierarchii, do czasu, do ryzyka, do osiągania celów – wyjaśniała Katarzyna Pamuła Prud. - Zatrudniając pracownika z innej kultury dopiero po jakimś czasie możemy te różnice zauważyć. Warto być świadomym, że one są i nie są widoczne od razu.
Czy taka różnorodność kulturowa w organizacji to szansa, czy wyzwanie? Uczestnicy przyznali, że i to, i to. Jak wyjaśniała prowadząca zatrudnienie osób z innych krajów jest bardzo często dobrym rozwiązaniem w przypadku, gdy firma chce zrobić ekspansje na inne rynki.
- Osoby pochodzące z danego kraju będą bardzo dobrze znały potrzeby tego rynku, będą widziały co się sprawdzi, a co nie – wyjaśniała.
Z drugiej strony obecność obcokrajowców w firmie to wyzwanie. Jednym z pierwszych i podstawowych jest kwestia języka – nawet jeżeli obcokrajowiec zna język kraju, w którym pracuje to zazwyczaj nie na tyle, aby znać wszystkie jego niuanse. To może powodować trudności np. w przekazywaniu wiedzy.
Obecni na seminariach uczestnicy dowiedzieli się także, jakie są aktualne wyzwania pomorskiego rynku pracy, w tym wskaźniki dot. kształcenia ustawicznego i niedoboru talentów w sektorach gospodarki, a także o możliwościach wykorzystania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na rozwój umiejętności pracowników.

 Zobacz:
Zdjęcie galerii artykułu:  - 1.jpg&imagePreview=1
Zdjęcie galerii artykułu:  - 1.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 2.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 5.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 6.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 7.jpg&imagePreview=1