Psychologiczne aspekty podejmowania indywidualnej działalności gospodarczej

Motywy podejmowania działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności gospodarczej jako forma aktywności zawodowej, może okazać się dla niektórych dobrym i trafnym rozwiązaniem.
Organizowanie przedsięwzięcia i kierowanie nim często postrzegane jest jako swego rodzaju wyzwanie, poprzez które osiągamy ważne dla nas cele zawodowe a nawet życiowe. Nie mniej jednak motywy podejmowania działalności gospodarczej mogą być różne. Osoby decydujące się na założenie własnego biznesu bardzo często cenią sobie niezależność, pragną wykazać się pracą „na swoim", czy w ten właśnie sposób spełniają swoje ambicje zawodowe związane na przykład z potrzebą osobistego rozwoju, nienormowanym czasem pracy. Wśród przedsiębiorców spotyka się również takich, dla których głównym motywem posiadania własnej firmy była determinacja i brak innych możliwości, czy też wcześniejsze problemy ze znalezieniem pracy. Jeszcze inni widzą w tym okazję do zrobienia „dobrego interesu", kierując się głównie względami finansowymi. 
 
Decyzja o założeniu własnej firmy to odważy krok, który wiąże się w dużej mierze ze zmianą dotychczasowego stylu życia. Przedsiębiorca bierze los w swoje ręce, dlatego ważne jest, by to był świadomy wybór.
 
Zanim zaczniesz…
Na powodzenie przedsiębiorstwa wpływa wiele czynników, o których powinni pamiętać przyszli przedsiębiorcy. Są wśród nich takie, na które mamy wpływ i przed oficjalną rejestracją działalności możemy się odpowiednio przygotować.
Należy przeanalizować wszystkie przesłanki, które decydują o możliwości zrealizowania założonego przedsięwzięcia i odniesienia sukcesu, a także wziąć pod uwagę ewentualne przeszkody i trudności.

Oto przykłady pytań, na które warto sobie odpowiedzieć planując przedsięwzięcie:

  • Czy masz oryginalny pomysł, który pozwoliłby Ci realizować się zawodowo?
  • Czy potrafisz określić kluczowe cechy i funkcje produktów/ usług, które zamierzasz oferować?
  • Czy wiesz co chcesz osiągnąć i jakie są twoje cele?
  • Czy posiadasz konkretne kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie, wiedzę w dziedzinie, która dotyczy planowanej działalności?
  • Czy rozpoznałeś potrzeby rynku i będziesz mógł skutecznie konkurować wśród istniejących już firm?
  • Czy wiesz na jakim obszarze będzie działała twoja firma, kim będą twoi klienci i w jaki sposób zamierzasz do nich dotrzeć?
  • Jakich nakładów finansowych wymaga twoje przedsięwzięcie i z jakich źródeł będziesz pozyskiwał kapitał?
  • Czy ustaliłeś planowaną wielkość przychodów?
  • Czy masz świadomość podstawowych zagrożeń związanych z realizacją swojego pomysłu i czy wiesz jak ich uniknąć bądź je ograniczyć?
Szukając odpowiedzi na powyższe pytania będziemy lepiej przygotowani do podjęcia konkretnych działań, a to pozwoli zwiększyć motywację i szanse na powodzenie przedsięwzięcia w przyszłości. Z drugiej strony rzetelna ocena jak największej liczby czynników może zapobiec poniesieniu ewentualnej porażki bądź skłonić do rozważenia innych możliwości i pomysłów związanych z rodzajem działalności gospodarczej.
Bycie przedsiębiorcą zobowiązuje nas do wykazywania zachowań przedsiębiorczych. 
 
Zatem przedsiębiorca to: 
  • człowiek, który widzi szanse i wykorzystuje je.
  • człowiek umiejący skalkulować (ocenić) ryzyko i podjąć je. 
  • człowiek chodzący własnymi ścieżkami, szukający nowych rozwiązań.

Zachowania przedsiębiorcze w dużej mierze zależą od osobistej dyspozycji człowieka do działania (posiadania inicjatywy, pomysłowości, zaradności), oraz woli jego działania (wynikającej z cech charakteru np. z potrzeby rywalizacji, robienia czegoś lepiej od innych, wykazania się posiadanymi umiejętnościami). 
 
Wśród cech osobowości, które wyróżniają przedsiębiorców ważną rolę odgrywają te, które wiążą się z motywacją do działania. Nie chodzi bowiem tylko o umiejętność generowania ciekawych pomysłów ale przede wszystkim o wolę i determinację wcielania ich w życie.
 
Cechy, które z pewnością musimy posiadać to zdrowy rozsądek, umiejętność uczenia się nowych rzeczy (rozliczenia finansowe, opracowanie strategii marketingowej itp.), oraz spora doza cierpliwości. Własna firma stwarza szansę do rozwoju między innymi poprzez zmuszanie nas do podejmowanie coraz to nowych wyzwań zawodowych oraz konieczność ciągłego orientowania się i podążania za pojawiającymi się trendami. Nie bez znaczenia jest więc także umiejętność dostosowywania się i reagowania na zmieniającą się rzeczywistość, a wiec bycie elastycznym. 
Kluczowym elementem, o którym powinni pamiętać przyszli jest oczywiście opracowanie dobrego pomysłu a następnie przeprowadzenie jego analizy pod kątem możliwości zrealizowania poszczególnych etapów przedsięwzięcia.
Nie należy spodziewać się, że efekty pojawią się szybko i bez wysiłku. Sukces naszego przedsięwzięcia zależy od nas samych, od jakości naszej pracy i zaangażowania.


Warsztaty z ekspertami dla pomorskich pracodawców

Jak zarządzać zespołem i rozwijać umiejętności w firmie – o tym rozmawialiśmy w Malborku z lokalnymi pracodawcami. Było to pierwsze seminarium w cyklu promującym rozwój umiejętności w firmach.

Spotkania odbywają się pod hasłem „Postaw na rozwój, wzMOCnij umiejętności" i są kontynuacją działań kierowanych do pracodawców, które Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku podejmował w ubiegłych latach. Podczas seminarium uczestnicy otrzymali m.in. najbardziej aktualne informacje o wyzwaniach pomorskiego rynku pracy oraz wskaźnikach kształcenia ustawicznego i niedoborze talentów w różnych sektorach gospodarki, a także o  możliwościach wykorzystania środków  Krajowego Funduszu Szkoleniowego na rozwój umiejętności pracowników.
Pracodawców przywitał Józef Sarnowski, wicemarszałek województwa pomorskiego. Podkreślał, że rozwój umiejętności i kompetencji to kwestia istotna w każdym przedsiębiorstwie.
- Firmy doskonalące kompetencje liderów i pracowników mają większe szanse na wprowadzanie nowych technologii i pomysłów, co z kolei przekłada się na rozwój i konkurencyjność regionu – powiedział Józef Sarnowski.
Uczestników seminarium przywitała również Izabela Jezierska, dyrektor WUP w Gdańsku.
Rozpoczynamy  cykl seminariów, podczas których chcemy rozmawiać zarówno o doskonaleniu umiejętności osób, które prowadzą firmy, jak i pracowników, którzy je budują – mówiła.
Zaznaczyła, że opracowując katalog tematów, które chcemy rozwinąć w tym roku kierowaliśmy się sugestiami pracodawców zebranymi podczas ubiegłorocznych spotkań. Seminarium w Malborku zorganizował WUP w Gdańsku we współpracy z PUP w Malborku.

Lider musi wierzyć w te wartości, którymi chce aby żyli inni

Pracodawcy mieli możliwość wyboru warsztatu, w którym chcą wziąć udział. Zainteresowanych  tematem „Edukacja i rozwój pracowników. Co mogę zrobić jako lider, aby wspierać zespół?" inspirował  Robert Nowak – psycholog, Interim Manager, lider zespołów z wieloletnim doświadczeniem skupiony na wdrażaniu zmian i prowadzeniu projektów transformacyjnych. Rozmawiał z uczestnikami m.in. o kulturze organizacji, czym ona jest i co się na nią składa, o kontrakcie psychologicznym i różnicy między zaangażowaniem a motywacją. Przybliżył im także teorię Frederica Lalouxa, według której organizacje kategoryzuje się według kolorów. Ważną kwestią dotyczącą zarządzania są wspólnie opracowane wartości, które będą spajały zespół. Jak jednak podkreślał Robert Nowak ogromne znaczenie ma postawa zarządzającego.
- Lider musi w te wartości wierzyć i żyć nimi. Jeżeli będziecie w tym spójni, to odpowiedni ludzie wokół was także się znajdą – mówił do pracodawców.

Komunikacja i relacje w zespole

W tym samym czasie, w sali obok, Krzysztof Barwiński - specjalista ds. szkoleń, trener i coach w firmie szkoleniowej, twórca autorskich treningów i warsztatów z zakresu zarządzania oraz rozwoju osobistego - przybliżał  pracodawcom  temat „Komunikacja, relacje i rozwój umiejętności w zespole - jaką rolę pełni lider?".
- Miarą mądrego szefa jest inwestowanie w ludzi. Żeby to robić trzeba się skutecznie komunikować – przekonywał.
Jednym z elementów, na które warto zwracać uwagę w tym procesie jest aktywne słuchanie. Jak podkreślał Barwiński zadaniem lidera jest wsłuchiwanie się w głos pracowników i bycie otwartym na ich pomysły, bo bardzo często okazuje się, że ich wprowadzenie jest korzystne dla firmy.
Uczestnicy zastanawiali się także nad konfliktem w zespole oraz nad tym, czy i jak szef powinien się w niego angażować. Nie zabrakło informacji na temat tych umiejętności pracownika, które będą istotne w świecie cyfryzacji.
- Tematyka była ciekawa, każdy, kto prowadzi firmę ma do czynienia z takimi zagadnieniami. Poza tym takie spotkania są dla nas okazją do tego, żeby się poznać, wymienić doświadczeniami i kontaktami – mówiła Dorota Błaszak, jedna z uczestniczek spotkania.

Zobacz:
Zdjęcie galerii artykułu:  - J1.jpg&imagePreview=1
Zdjęcie galerii artykułu:  - J1.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - J3.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - J4.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - J6.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - J7.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - J8.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - spotkania-pracadwcy.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - spotkanie 31.05 malbork&imagePreview=1