Między pokoleniami – jak łączyć tradycję z nowoczesnością i zarządzać różnorodnością w firmie
Dla opartego na tradycji rzemiosła wyzwaniem są nie tylko wkraczające na rynek nowości technologiczne, ale też młode pokolenia wchodzące na rynek pracy. Jak temu sprostać i czy międzypokoleniowa współpraca jest możliwa?
O zarządzaniu różnorodnością pokoleniową w firmach oraz sukcesją w biznesach rodzinnych rozmawialiśmy w gronie pomorskich rzemieślników, doradców zawodowych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku i ekspertów – praktyków specjalizujących się w rozwoju kompetencji menadżerskich.
Wspólna przyszłość wymaga wspólnej nauki
Każdy pracownik – niezależnie od wieku – wnosi do organizacji unikalną wartość. Przekonywała o tym Agnieszka Nowicka-Przyborska, trenerka, konsultantka, ekspertka od rozwoju kompetencji zarządczych oraz osobistych. Podkreślała, że skuteczny lider musi rozumieć, co wpływa na postawę nas jako liderów i naszych pracowników: wykształcenie, środowisko, styl wychowania, wartości rodzinne i religijne, kultura, sytuacja gospodarcza czy trendy społeczne. To właśnie ta różnorodność staje się dziś siłą firm – pod warunkiem, że jest umiejętnie zarządzana.
– Starsze pokolenia pracowników to źródło bezcennej wiedzy, praktycznych umiejętności i stabilności. Młodsi natomiast wnoszą nową energię, znajomość technologii i świeże spojrzenie. Rolą menedżera jest więc tworzenie przestrzeni, w której oba te światy mogą współpracować, wzajemnie się uczyć i inspirować – mówiła Agnieszka Nowicka-Przyborska.
Podkreślała, że mentoring i rementoring, czyli wzajemne wzmacnianie i rozwijanie kompetencji są ogromną szansą dla firm, trzeba łączyć doświadczenie starszych pracowników z nowymi technologiami, z którymi przychodzą młode pokolenia.
Sukcesja – przekazanie firmy z głową i sercem
Drugim ważnym tematem spotkania była sukcesja w firmach rodzinnych – czyli proces przekazywania biznesu kolejnemu pokoleniu. O wyzwaniach, zagrożeniach i sukcesach w tym obszarze opowiadali Paulina Żurowska-Wrzesińska i Mariusz Wrzesiński. Dzieląc się własnym doświadczeniem podkreślali, że sukcesja to nie tylko przekazanie majątku czy formalne zmiany w strukturze firmy, ale przede wszystkim międzypokoleniowy dialog, budowanie zaufania, wspólne wyznaczanie kierunku rozwoju firmy.
– Dlatego tak istotne jest łączenie wartości wyniesionych z tradycji z nowymi kompetencjami – strategicznym myśleniem, cyfryzacją, elastycznym podejściem do rynku. Firma, która chce przetrwać i się rozwijać, potrzebuje świadomego planu sukcesji - opartego na wartościach, ale otwartego na zmiany – mówiła Paulina Żurowska-Wrzesińska, liderka z ponad 15-letnim doświadczeniem w zarządzaniu firmą rodzinną, która sama przeszła przez wszystkie szczeble organizacyjne, od działań operacyjnych po prezesurę w zarządzie.
Uczenie się przez całe życie – potrzeba strategiczna w biznesie
Zagadnienia poruszone na spotkaniu łączy wspólna myśl – rozwój i nauka nie kończą się nigdy, a kompetencje liderów i umiejętności pracowników muszą nadążać za rytmem rynku pracy, przemian społecznych i gospodarczych.
Takie podejście, w kontekście codziennego rozwoju kompetencji wpisuje się w ideę uczenia się przez całe życie: od komunikacji międzypokoleniowej, przez zarządzanie zmianą, po wykorzystanie nowych technologii. Nieustający rozwój i otwartość na zmiany stają się nie tylko potrzebą indywidualną, ale strategiczną koniecznością firm, które chcą działać odpowiedzialnie i z myślą o przyszłości.
Organizatorami spotkania, które odbyło się w Tczewie, 8 września był Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku i Pomorska Izba Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku.
Spotkanie odbyło się w ramach projektu realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku pt. „Pomorskie Kompetencje Jutra" współfinasowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.