Są wsparciem dla tysięcy osób stojących przed wyborem lub zmianą ścieżki zawodowej. Doradcy zawodowi, bo o nich mowa, pomagają nie tylko bezrobotnym, ale też pracującym, młodzieży, osobom z niepełnosprawnościami czy pracodawcom. W świetle najnowszych zmian w ustawie o rynku pracy i służbach zatrudnienia zwiększa się ich rola jako kluczowych specjalistów w procesie aktywizacji zawodowej.
Nowe przepisy kładą nacisk na profesjonalizację doradztwa, skuteczniejszą aktywizację zawodową mieszkańców, w tym osób biernych zawodowo – nowej grupy objętej ustawowym wsparciem oraz lepsze dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb pracodawców.
Co się zmienia i jakie nowe zadania nakłada ustawa
Wsparciem doradców objęte będą osoby niezarejestrowane w urzędach pracy, w tym bierne zawodowo.
- To nowa usługa i nowa grupa, do pracy z którą doradcy muszą się przygotować – mówi Katarzyna Żmudzińska, wicedyrektorka ds. rynku pracy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku.
Inne z zadań, które dotychczas nie były objęte ustawą to m.in.: współpraca z młodzieżą, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi czy współpraca z podmiotami ekonomii społecznej.
Z pasją do pracy - doradca też musi wzmacniać kompetencje
Praca z osobami długotrwale bezrobotnymi, wykluczonymi społecznie czy zmagającymi się z różnymi trudnościami wymaga nie tylko wiedzy, ale też odporności psychicznej, empatii i umiejętności komunikacyjnych.
- Nowością w przepisach jest objęcie wsparciem samych doradców zawodowych i pomoc im w rozwiązywaniu trudności zawodowych poprzez działania metodyczno-szkoleniowe czy superwizje –. – Komunikacja, współpraca, style uczenia, rozwiązywanie problemów to najważniejsze kompetencje doradcze wymagające doskonalenia.
Doradcy muszą być na bieżąco z trendami, zmianami prawnymi, nowymi metodami aktywizacji, a przede wszystkim dobrze rozumieć potrzeby lokalnej gospodarki. Kluczowe znaczenie ma znajomość branż kluczowych regionu pomorskiego – tych gałęzi gospodarki, które generują największe zatrudnienie i wykazują potencjał rozwojowy, w szczególności branża energetyczna, morska, branża IT.
Siła w sieci – wzajemna wymiana doświadczeń i praktyczne umiejętności
Aby skutecznie pełnić swoją rolę, doradcy zawodowi potrzebują odpowiednich narzędzi, wsparcia organizacyjnego, wzajemnej wymiany doświadczeń, szkoleń z zakresu doradztwa, psychologii, nowych technologii czy komunikacji. O tym jak ukształtować poradnictwo zawodowe w nowych ramach prawnych, jakie aktualnie są największe wyzwania w pracy doradczej i jakie kompetencje muszą wzmacniać doradcy, żeby profesjonalnie świadczyć usługi dla mieszkańców i pracodawców rozmawialiśmy w dniach 14-15 kwietnia br. w Ustce, podczas kolejnego spotkania doradców zawodowych skupionych w sieci pn. Pomorski System Poradnictwa Zawodowego (PSPZ). Uczestnicy wzięli też udział w warsztatach rozwojowych, których celem było wzmocnienie kompetencji interpersonalnych i doradczych.
Mieli też okazję na zdobycie praktycznej wiedzy dotyczących prowadzenia profilu w social mediach i wykorzystania go jako narzędzia do networking oraz budowania sieci kontaktów i relacji zawodowych. Spotkanie doradców miało charakter interaktywny, a jego formuła sprzyjała wymianie doświadczeń, dobrych praktyk i dyskusji.
Za koordynację sieci PSPZ odpowiada Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku. Sieć skupia doradców m.in. z urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, akademickich biur karier i innych organizacji świadczących usługi poradnictwa zawodowego. Aktualnie sieć rozwija się w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształtowania zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych"- Pomorskie Kompetencje Jutra.
Projekt Pomorskie Kompetencje Jutra realizuje Województwo Pomorskie - Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego przy wsparciu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku (WUP) oraz Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.