Z przedsiębiorcami o kompetencjach i zmianie - Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

Вложенные приложения

Aktualności projektowe

Z przedsiębiorcami o kompetencjach i zmianie

Tematy pełne inspiracji, eksperci doceniani w świecie biznesu, duża dawka wiedzy – tak wyglądała kolejna edycja Forum Przedsiębiorstw. Partnerem jednego z bloków tematycznych był WUP w Gdańsku.

Forum Przedsiębiorstw to największa konferencja na Pomorzu kierowana do przedsiębiorców oraz menedżerów. Odbyła się 8 maja w Gdyni, w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, wzięło w niej udział ponad 300 osób. 
Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku był partnerem bloku dot. kompetencji w firmie w kontekście reskillingu i upskillingu. Najpierw odbyły się dwie prelekcje w formule TEDx, później przyszedł czas na moderowany networking.

Inspiracyjnie o kompetencjach

O dostosowywaniu kompetencji pracowników do wyzwań i planów firmy opowiadała Joanna Heidtman - psycholog i socjolog, doradca, coach, wykładowca akademicki. Mówiła m.in. o zmianie w firmie. Jak podkreślała Joanna Heidtman mają na nią wpływ takie aspekty, jak sens, cel, sieciowość, eksperymentowanie i transparentność. Wdrażana do firmy zmiana dotyka takich obszarów, jak model biznesowy, strategia, struktura, kultura organizacji. Istotna jest też swego rodzaju elastyczność.
- Alvin Toffler powiedział, że „analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie znają Excela lub nie potrafią programować, ale ci, którzy nie potrafią się uczyć nowych rzeczy, oduczać starych i uczyć na nowo" – podkreślała Joanna Heidtman.
Kolejną prelekcję poprowadził Tomasz Król, doradca biznesowy, trener, twórca strategii rozsądnego zarządzania procesami produkcyjnymi. Mówił o matrycy kompetencji pracownika, która pokazuje, jaki jest poziom opanowania danych umiejętności w firmie. To narzędzie, które wspiera usprawnianie procesów i działań w firmie. Trzeba jednak pamiętać o pewnym aspekcie.
- Nie można ocenić kompetencji pracownika bez… pracownika – podkreślał Tomasz Król.
Wyjaśnił także, że kompetencje to zestawienie trzech składowych, do których zalicza się wiedzę, umiejętności i postawy.

Dyskusja przy stolikach

W kolejnej części bloku odbył się moderowany networking. Uczestnicy przy kolejnych stolikach rozmawiali o upskillingu (m.in. o wadze tworzenia strategii w tym zakresie) i reskillingu w ich firmach (m.in. o tym, że musi być powiązany z pasją, a nie wymuszony), o tym jak zatrzymywać potrzebnych pracowników, o potrzebie i ważności umiejętności miękkich, a także o wyzwaniach, które towarzyszą zmianie.
Organizację sesji networkingowej współfinansowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych".
 
Więcej informacji na temat wydarzenia na stronie Agencji Rozwoju Pomorza.
 
 
Zdjęcie galerii artykułu:  - 1&imagePreview=1
Zdjęcie galerii artykułu:  - 1&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 2&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 2.1&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 3&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 4&imagePreview=1

Публикатор



Znak projektu Pomorskie Kompetencje Jutra
 

Województwo Pomorskie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności realizuje projekt „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształtowania zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych"- Pomorskie Kompetencje Jutra. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego realizuje projekt przy wsparciu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku (WUP) oraz Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.
 

Szczegółowe informacje o projekcie

Cel | Zakres projektowy WUP w Gdańsku | Grupa docelowa | Opis działań | Czas trwania | Rezultaty | Wartość | Kontakt


Cel projektu

  • Projekt zakłada utworzenie systemu koordynacji działań w województwie pomorskim, ukierunkowanych na wsparcie uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się dorosłych.

Zakres projektowy WUP w Gdańsku

  • Prowadzenie działań na tle wspierania polityki edukacyjnej województwa, w tym koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego, promocja kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie poprzez:
    • rozwój Pomorskiego Systemu Poradnictwa Zawodowego (PSPZ) pod kątem nowoczesnego doradztwa zawodowego oraz wspierania rozwoju umiejętności niezbędnych do pracy w branżach rozwojowych,
    • utworzenie Pomorskiego Centrum Umiejętności (PCU) będące miejscem koordynacji działań w regionie na rzecz podnoszenia wiedzy na temat branż rozwojowych i umiejętności niezbędnych do pracy w tych branżach, upowszechniania rozwoju tych umiejętności w procesie upskillingu i reskillingu, a także projektowania i realizacji usług doradczych dla mieszkańców oraz na rzecz rozwoju pracodawców z branż rozwojowych.


Odbiorcy działań w zakresie PSPZ

  • doradcy zawodowi - uczestnicy PSPZ (odbiorcy wsparcia systemowego),
  • mieszkańcy regionu, w tym osoby pracujące, zatrudnione, bezrobotne, bierne zawodowo z różnych grup.


Odbiorcy działań PCU

  • pracodawcy, kadry zarządzające przedsiębiorstw, tj. menadżerowie oraz specjaliści ds. zasobów ludzkich (HR) oraz doradcy zawodowi - uczestnicy PSPZ,
  • mieszkańcy regionu, w tym pracownicy firm na wszystkich szczeblach oraz osoby wchodzące na rynek pracy nie będące pracownikami, w tym bierni zawodowo.


Produkty działań WUP

  • Rozwój PSPZ
    pod kątem nowoczesnego doradztwa zawodowego oraz włączania nowych członków z różnych instytucji i przedsiębiorstw z branż rozwojowych, podnosząc przy tym jakość ich usług.
     
  • Mapa
    utworzenie bazy informacji o działaniach podejmowanych w województwie w obszarze poradnictwa zawodowego oraz możliwościach rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy w branżach rozwojowych poprzez uczenie się nieformalne i pozaformalne.
     
  • Hub wiedzy
    utworzenie bazy informacji nt. branż rozwojowych w województwie, zmian na rynku pracy, trendów, rozwoju technologii, a także pracodawcach i możliwościach zdobywania kompetencji i kwalifikacji niezbędnych do podjęcia pracy w tych branżach.
     
  • Narzędzie dla pracodawców
    e-kwestionariusz do autodiagnozy potrzeb pracodawców w zakresie ich gotowości do podejmowania zmian i dostosowania obszarów rozwojowych, m.in. możliwości wdrożenia procesów reskillingu i upskillingu.
     
  • Narzędzie dla mieszkańców Pomorza
    e-kwestionariusz do autodiagnozy umiejętności przekrojowych dorosłych mieszkańców województwa pomorskiego, którego celem jest wykorzystanie ww. umiejętności w branżach rozwojowych.
     
  • Scenariusze zajęć dla doradców zawodowych
    dotyczące kompetencji przyszłości oraz ich wykorzystania w procesach reskillingu i upskillingu w branżach rozwojowych.

Grupa docelowa

  • Przedstawiciele podmiotów i instytucji kluczowych dla rozwijania umiejętności niezbędnych dla branż rozwojowych w województwie pomorskim.

Opis projektu

  • W projekcie realizowane będą działania upowszechniające oraz poprawiające dopasowanie możliwości kształcenia i szkolenia do zmieniających się potrzeb rynku pracy, m.in.:
    • koordynacja działań w zakresie kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie,
    • upowszechnianie idei uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się dorosłych,
    • identyfikacja luk kompetencyjnych w kluczowych obszarach gospodarki Pomorza,
    • wypracowanie modeli oraz pilotaży usprawniających rozwój kompetencji na wszystkich szczeblach kształcenia (szkolnictwo zawodowe, wyższe, ustawiczne),
    • utworzenie partnerstw angażujących pracodawców oraz podmioty ze wszystkich szczebli kształcenia.

Czas trwania projektu

  • październik 2023 r. - czerwiec 2026 r.

Rezultat projektu

  • wzmocnienie dopasowania kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, zmian społecznych zachodzących w regionie,
  • upowszechnienie uczenia się przez całe życie,
  • zwiększenie produktywności i nabycie przez pracowników objętych działaniem projektu nowych kompetencji.

Wartość całego projektu

  •  21, 5 mln zł w tym wartość zadań realizowanych przez WUP w projekcie: 4, 662 mln zł.

Kontakt

  • w zakresie zadań WUP

    Jolanta Zalewska
    Wydział Rozwoju Umiejętności i Kariery, Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku
    ul. Żabi Kruk 16, 80-822 Gdańsk
    tel.: 058 32 37 227, j_zalewska@wup.gdansk.pl


Projekt wpisuje się w Plan rozwojowy Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
  • Komponent A - Odporność i konkurencyjność gospodarki;
  • Cel szczegółowy A3 - Doskonalenie systemu edukacji, mechanizmów uczenia się przez całe życie w kierunku lepszego dopasowania do potrzeb nowoczesnej gospodarki, wzrostu innowacyjności, zwiększania transferu nowych technologii oraz zielonej transformacji;
  • Reforma A3.1 - Kadry dla nowoczesnej gospodarki - poprawa dopasowania umiejętności i kwalifikacji do wymogów rynku pracy w związku z wdrażaniem nowych technologii w gospodarce oraz zieloną i cyfrową transformacją;
  • Inwestycja A3.1.1 - Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie;
  • Przedsięwzięcie w ramach Inwestycji A3.1.1 - „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych".