Już 20 września pociąg „Łącząc Europę" #Connecting Europe Express zawita do Gdańska. Mieszkańcy będą mogli obejrzeć skład podczas zaplanowanego postoju przy Międzynarodowych Targach Gdańskich – AMBEREXPO. Pociąg zatrzyma się tam o 16:20, a w dalszą podróż wyruszy następnego dnia o 17:35.
Pociąg „Łącząc Europę" to inicjatywa Komisji Europejskiej z okazji trwającego
Europejskiego Roku Kolei. jest mobilną przestrzenią konferencyjną i forum debaty na temat tego, jak sprawić, by kolej stała się środkiem transportu wybieranym zarówno przez pasażerów, jak i przedsiębiorstwa. W dwóch wagonach znajdują się wystawy poświęcone nowym technologiom i innowacjom m.in. w sektorze kolejowym. Jest też coś dla fanów kolei: alpejski wagon – z przeszklonym dachem.
Wspólna inicjatywa dla kolei
Pociąg wyruszył w trasę 2 września z przystanku w Lizbonie. Przejedzie w sumie 20 tys. kilometrów, odwiedzając 100 miast w 26 krajach Europy. Na specjalnej
stronie internetowej możemy śledzić jego trasę – jest tu też mapa z datami przyjazdów i odjazdów.
W Polsce, oprócz Gdańska, zatrzyma się też w Krakowie, Warszawie i Białymstoku. Swoją podróż zakończy 7 października w Paryżu. Międzynarodowe przedsięwzięcie ma pokazać potencjał rozwoju kolei, promować ją jako bezpieczny i zrównoważony środek transportu. Jest to też okazja do rozmów o przyszłości całego sektora. Uruchomienie i przejazd tego niecodziennego pociągu to wynik współpracy całej branży kolejowej. Do akcji włączyło się 40 partnerów z całej Europy, w tym wiele organizacji branżowych zrzeszających przewoźników, zarządców infrastruktury i innych partnerów na szczeblu unijnym, krajowym i lokalnym.
Toromistrz, manewrowy, ustawiacz – bez nich żaden pociąg nie dojedzie do celu
Nad bezpieczeństwem i dozorem technicznym składu pociągu w każdym kraju będzie czuwało wielu pracowników kolei oraz specjalistów wykonujących zawody, wśród których są profesje o interesująco brzmiących nazwach. Toromistrz, manewrowy, nastawniczy, zwrotniczy, ustawiacz – trudno zgadnąć kto ma jakie zadania, ale każdy z nich pełni odpowiedzialną funkcję. Na trasie pociągu „Łącząc Europę" pracuje też wielu ustawiaczy, tj. osób, które kierują pracami manewrowymi i ruchami taboru kolejowego oraz nadzorują łączenie i rozłączanie składu. Nie obejdzie się przy tym bez toromistrza sprawującego nadzór nad stanem nawierzchni, torów, podtorza czy nad wykonywaniem napraw. To ważne, bo ekspres przemierzający Europę będzie poruszał się po trzech różnych rodzajach torów – w zależności od terenu, przez który przejeżdża.
Praca w zawodach kolejowych na Pomorzu
Zgodnie z założeniami Unii Europejskiej, branża kolejowa będzie się stale rozwijać, nie tylko pod względem modernizacji infrastruktury, ale i tworzenia nowych miejsc pracy, dostosowanych do nowoczesnych wyzwań. W województwie pomorskim można zauważyć, że firmy i przedsiębiorstwa stale zgłaszają zapotrzebowanie na nowych, wykwalifikowanych pracowników. Według Barometru zawodów na 2021 rok – corocznego badania przeprowadzanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku wspólnie z powiatowymi urzędami pracy z regionu – deficyt maszynistów widoczny jest w powiecie puckim, malborskim i gdańskim. W tym ostatnim brakuje również pracowników obsługi ruchu szynowego. Ponadto,
w branży kolejowej coraz więcej jest pracowników w wieku 50+, którzy będą przechodzić na emeryturę. Oznacza to, że będzie rosła potrzeba zatrudnienia osób młodych. O tym, że proces ten już się zaczął może świadczyć m.in. fakt, że największy operator kolejowy w naszym kraju, PKP Intercity, podaje
[1], że w 2020 roku wzrosła liczba młodych pracowników, w wieku 26-35 lat, w zespołach trakcyjnych oraz na pozostałych stanowiskach robotniczych. To wynik prowadzonych rekrutacji mających na celu zniwelowanie skutków powstającej luki pokoleniowej w tej branży. Biorąc pod uwagę większe nastawienie na rozwój transportu kolejowego, już teraz warto zastanowić się nad pracą w tym sektorze.