Rynek pracy będzie napędzany głównie siłą ludzkiego umysłu - Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

Вложенные приложения

Aktualności projektowe

Rynek pracy będzie napędzany głównie siłą ludzkiego umysłu

Warto dobrze poznać siebie i przełamywać rutynę. Lepiej radzą sobie ci, którzy wiedzą, że kryzysy i wyzwania zawsze nadejdą. Zielona transformacja już się rozpoczęła i dotyka aspektów życia na wielu poziomach. M.in. takie wnioski płyną z I Pomorskiego Forum Umiejętności.


Rynek pracy dynamicznie się zmienia, już teraz potrzebne są nowe, zredefiniowane umiejętności, które wpisują się w transformację cyfrową i klimatyczną.
- Kondycja rynku pracy będzie zależała nie od siły ludzkich rąk, a od siły ludzkiego umysłu - podkreśliła podczas Forum Katarzyna Żmudzińska, wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku. - Chcemy wzmacniać mieszkańców Pomorza w tej zmianie, aby rozwijali swoją ścieżkę zawodową zgodnie ze swoimi predyspozycjami, ale też z potrzebami regionalnych pracodawców.
Pomorskie Forum Umiejętności, w założeniu cykliczne wydarzenie organizowane przez WUP w Gdańsku, ma temu służyć. Pierwsza edycja odbyła się 7 listopada w gdańskim Hevelianum, w wydarzeniu wzięli udział m.in. samorządowcy, przedstawiciele urzędów pracy, organizacji pozarządowych, instytucji kultury, mieszkańcy.
 

Najpierw trzeba dobrze poznać siebie


Do dyskusji o całożyciowym rozwoju umiejętności zaproszono gości z różnych środowisk, którzy pokazali temat z wielu stron. O swoich doświadczeniach z rozwojem i nauką przez całe życie opowiedziała Dorota Kolak, aktorka oraz Iwona Guzowska, sportsmenka, a obecnie bizneswoman. W dyskusji z Ireneuszem Osińskim (przedsiębiorcą, trenerem, wykładowcą), który poprowadził Pomorskie Forum Umiejętności, obie podkreślały, że uczymy się na każdym kroku doświadczając różnych rzeczy, ale w tym wszystkim najważniejsza jest postawa wobec wyzwań życiowych.  
- Najważniejsze to uczyć się siebie i odkrywać zmiany, które we mnie następują, z uważnością obserwować siebie i to, co robi nam świat oraz co my robimy światu. Niektórzy ludzie mają taką postawę, że "mam 60, 70 lat i wiem już wszystko", ale można inaczej. To my wybieramy, podejmujemy decyzję, jaką jakość wprowadzamy do swojego życia - mówiła Iwona Guzowska.
- Rób to, co kochasz. Rozpoznaj siebie, pogadaj ze sobą, miej odwagę żeby zmienić miejsce, w którym jesteś - podkreślała Dorota Kolak.
Istotne jest także przełamywanie rutyny, patrzenie na świat z pasją, iskrą radości.
- Intensywnie oglądam świat, zmieniam rutynowe zachowania. Mam taką zabawę, że wsiadam do tramwaju i jadę tam, gdzie jeszcze nie byłam. Tak radzę sobie z rutyną, a jak ustaliliśmy ruch to jest życie, a bezruch to jest starość - zaznaczyła Dorota Kolak.
- Wiecie co powiedział mistrz Yoda w Gwiezdnych Wojnach: „Do or do not – there is no try". Czyli trzeba robić - dodała Iwona Guzowska. - Jak chcesz się nauczyć, to się uczysz. Jak chcesz być mistrzem świata, to idziesz trzy razy dziennie na trening. Pewnie, że wolałbyś obejrzeć film, ale idziesz na trening. Najważniejsze to uznać ten rytm za stały element życia, ale w tym wszystkim musi być pasja. Jeżeli ona jest, to jesteśmy w stanie przetrwać najtrudniejszy moment. Pasja i dziecięca radość pomagają w wytrwałości.
 

To my kierujemy rozwojem


Maciej Jonek, psycholog i wykładowca mówił o rozwoju jako o działaniu utrzymującym nas w zdrowiu.
- To kim jesteśmy powstaje w spotkaniu z rzeczywistością, a od pewnego momentu to my kierujemy rozwojem - zaznaczył. - Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że nie będzie tak, że będziemy mieli w życiu równe szanse. Jeżeli jednak nie będziemy działać w okolicznościach, które mamy, to się pochorujemy.
Istotne jest także branie odpowiedzialności.
- Chodzi o taką odpowiedzialność polegającą na tym, że to, co robię przyniesie określone skutki dla mnie. To jest taka "odpowiedzialność za własną skórę" - mówił Maciej Jonek.
Zaznaczył też, że z wyzwaniami i urazami życiowymi lepiej radzą sobie osoby, które wiedzą, że rzeczy trudne nadejdą. Podkreślał też, że kryzys pełni bardzo ważną funkcję odnośnie rozwoju.
- To sytuacja, w której zabrnęliśmy w ślepy zaułek własnej osobowości. Moment, gdy ludziom jest bardzo ciężko. Jeżeli pojawi się ból psychiczny, to momentami człowiek zamienia się w "jajko", boi się, że się rozsypie, ale bez rozsypywania się nie ma wzrostu - podkreślał Maciej Jonek.
 

"Zielona zmiana" jest nieunikniona


Trzecia część Forum była poświęcona zielonej transformacji. O różnych aspektach tego procesu opowiadały Klaudia Wacek, Marta Piechocka-Nowakowska oraz Alicja Piekarz, trzy ekspertki zawodowo zajmujące się obszarem zielonych umiejętności w edukacji i na rynku pracy. W dyskusji pokazały, jak zmiany środowiskowe wpływają na wielu różnych poziomach na rynek pracy. Mówiły więc m.in. o tym, że kwestie te są coraz istotniejsze dla kandydatów do pracy, co widać zwłaszcza wśród najmłodszych pokoleń.
- Zetki są pierwszym pokoleniem, dla którego ważne jest to, czy firma jest odpowiedzialna w zakresie klimatu. To też pokolenie nastawione na autentyczność, dlatego jeżeli firma nie odpowiada ich wartościom, to ją opuszczają - mówiła Alicja Piekarz.
Od 2024 r. firmy muszą raportować jak ich działalność wpływa na środowisko i lokalne społeczności (tzw. raportowanie ESG). Na razie dotyczy to dużych przedsiębiorstw, ale zmiana dosięgnie w kolejnych latach wszystkich, niezależnie od wielkości, lokalizacji i branży.
- Mali, średni przedsiębiorcy, jeżeli będą chcieli utrzymać konkurencyjność na rynku, też będą musieli się "przezbroić", myśleć inaczej. Na przykład jeżeli mamy w firmie kompetentną księgową, która będzie dostrzegała te "zielone aspekty", czyli np. zamieni faktury papierowe na elektroniczne, to będzie istotne. Dzięki temu firma będzie dążyła do niskoemisyjności, do "zero waste" - tłumaczyła Klaudia Wacek.
I to właśnie dzięki takim pracownikom, mającym kompetencje dot. ochrony środowiska, praktyk ekologicznych, zrównoważonego rozwoju, firma nie tylko zrealizuje swoje własne cele, ale także te stawiane przez Unię Europejską.

Województwo Pomorskie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) realizuje projekt „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształtowania zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych"- Pomorskie Kompetencje Jutra. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego realizuje projekt przy wsparciu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku (WUP) oraz Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku (PCEN).

KPO logotypy

 
Zdjęcie galerii artykułu:  - IMG_0001.JPG&imagePreview=1
Zdjęcie galerii artykułu:  - IMG_0001.JPG&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - IMG_0006.JPG&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - IMG_0010.JPG&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - IMG_0015.JPG&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - IMG_0021.JPG&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - IMG_9990.JPG&imagePreview=1

Публикатор



Znak projektu Pomorskie Kompetencje Jutra
 

Województwo Pomorskie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności realizuje projekt „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształtowania zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych"- Pomorskie Kompetencje Jutra. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego realizuje projekt przy wsparciu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku (WUP) oraz Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.
 

Szczegółowe informacje o projekcie

Cel | Zakres projektowy WUP w Gdańsku | Grupa docelowa | Opis działań | Czas trwania | Rezultaty | Wartość | Kontakt


Cel projektu

  • Projekt zakłada utworzenie systemu koordynacji działań w województwie pomorskim, ukierunkowanych na wsparcie uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się dorosłych.

Zakres projektowy WUP w Gdańsku

  • Prowadzenie działań na tle wspierania polityki edukacyjnej województwa, w tym koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego, promocja kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie poprzez:
    • rozwój Pomorskiego Systemu Poradnictwa Zawodowego (PSPZ) pod kątem nowoczesnego doradztwa zawodowego oraz wspierania rozwoju umiejętności niezbędnych do pracy w branżach rozwojowych,
    • utworzenie Pomorskiego Centrum Umiejętności (PCU) będące miejscem koordynacji działań w regionie na rzecz podnoszenia wiedzy na temat branż rozwojowych i umiejętności niezbędnych do pracy w tych branżach, upowszechniania rozwoju tych umiejętności w procesie upskillingu i reskillingu, a także projektowania i realizacji usług doradczych dla mieszkańców oraz na rzecz rozwoju pracodawców z branż rozwojowych.


Odbiorcy działań w zakresie PSPZ

  • doradcy zawodowi - uczestnicy PSPZ (odbiorcy wsparcia systemowego),
  • mieszkańcy regionu, w tym osoby pracujące, zatrudnione, bezrobotne, bierne zawodowo z różnych grup.


Odbiorcy działań PCU

  • pracodawcy, kadry zarządzające przedsiębiorstw, tj. menadżerowie oraz specjaliści ds. zasobów ludzkich (HR) oraz doradcy zawodowi - uczestnicy PSPZ,
  • mieszkańcy regionu, w tym pracownicy firm na wszystkich szczeblach oraz osoby wchodzące na rynek pracy nie będące pracownikami, w tym bierni zawodowo.


Produkty działań WUP

  • Rozwój PSPZ
    pod kątem nowoczesnego doradztwa zawodowego oraz włączania nowych członków z różnych instytucji i przedsiębiorstw z branż rozwojowych, podnosząc przy tym jakość ich usług.
     
  • Mapa
    utworzenie bazy informacji o działaniach podejmowanych w województwie w obszarze poradnictwa zawodowego oraz możliwościach rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy w branżach rozwojowych poprzez uczenie się nieformalne i pozaformalne.
     
  • Hub wiedzy
    utworzenie bazy informacji nt. branż rozwojowych w województwie, zmian na rynku pracy, trendów, rozwoju technologii, a także pracodawcach i możliwościach zdobywania kompetencji i kwalifikacji niezbędnych do podjęcia pracy w tych branżach.
     
  • Narzędzie dla pracodawców
    e-kwestionariusz do autodiagnozy potrzeb pracodawców w zakresie ich gotowości do podejmowania zmian i dostosowania obszarów rozwojowych, m.in. możliwości wdrożenia procesów reskillingu i upskillingu.
     
  • Narzędzie dla mieszkańców Pomorza
    e-kwestionariusz do autodiagnozy umiejętności przekrojowych dorosłych mieszkańców województwa pomorskiego, którego celem jest wykorzystanie ww. umiejętności w branżach rozwojowych.
     
  • Scenariusze zajęć dla doradców zawodowych
    dotyczące kompetencji przyszłości oraz ich wykorzystania w procesach reskillingu i upskillingu w branżach rozwojowych.

Grupa docelowa

  • Przedstawiciele podmiotów i instytucji kluczowych dla rozwijania umiejętności niezbędnych dla branż rozwojowych w województwie pomorskim.

Opis projektu

  • W projekcie realizowane będą działania upowszechniające oraz poprawiające dopasowanie możliwości kształcenia i szkolenia do zmieniających się potrzeb rynku pracy, m.in.:
    • koordynacja działań w zakresie kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie,
    • upowszechnianie idei uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się dorosłych,
    • identyfikacja luk kompetencyjnych w kluczowych obszarach gospodarki Pomorza,
    • wypracowanie modeli oraz pilotaży usprawniających rozwój kompetencji na wszystkich szczeblach kształcenia (szkolnictwo zawodowe, wyższe, ustawiczne),
    • utworzenie partnerstw angażujących pracodawców oraz podmioty ze wszystkich szczebli kształcenia.

Czas trwania projektu

  • październik 2023 r. - czerwiec 2026 r.

Rezultat projektu

  • wzmocnienie dopasowania kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, zmian społecznych zachodzących w regionie,
  • upowszechnienie uczenia się przez całe życie,
  • zwiększenie produktywności i nabycie przez pracowników objętych działaniem projektu nowych kompetencji.

Wartość całego projektu

  •  21, 5 mln zł w tym wartość zadań realizowanych przez WUP w projekcie: 4, 662 mln zł.

Kontakt

  • w zakresie zadań WUP

    Jolanta Zalewska
    Wydział Rozwoju Umiejętności i Kariery, Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku
    ul. Żabi Kruk 16, 80-822 Gdańsk
    tel.: 058 32 37 227, j_zalewska@wup.gdansk.pl


Projekt wpisuje się w Plan rozwojowy Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
  • Komponent A - Odporność i konkurencyjność gospodarki;
  • Cel szczegółowy A3 - Doskonalenie systemu edukacji, mechanizmów uczenia się przez całe życie w kierunku lepszego dopasowania do potrzeb nowoczesnej gospodarki, wzrostu innowacyjności, zwiększania transferu nowych technologii oraz zielonej transformacji;
  • Reforma A3.1 - Kadry dla nowoczesnej gospodarki - poprawa dopasowania umiejętności i kwalifikacji do wymogów rynku pracy w związku z wdrażaniem nowych technologii w gospodarce oraz zieloną i cyfrową transformacją;
  • Inwestycja A3.1.1 - Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie;
  • Przedsięwzięcie w ramach Inwestycji A3.1.1 - „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych".