Hollywodzki model pracy, multipokoleniowość albo working forever – to tylko kilka wizji przyszłości dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Dobry doradca zawodowy powinien mieć świadomość aktualnych trendów, by efektywnie współpracować z biznesem. O tym między innymi rozmawialiśmy 10 czerwca na seminarium zorganizowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku.
Spotkanie pod hasłem „Doradca zawodowy – partner w rozwoju pomorskich pracodawców" odbyło się w Sali Okrągłej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Wzięli w nim udział doradcy zawodowi działający w ramach Pomorskiego Systemu Poradnictwa Zawodowego.
– W dobie zmian demograficznych i dynamicznych procesów zachodzących na rynku pracy, rola doradcy zawodowego jest nieoceniona. Dobry doradca zawodowy potrafi uchwycić talenty swoich klientów i dzięki temu pomóc pracodawcy w doborze odpowiednich pracowników – mówiła Joanna Witkowska, dyrektor WUP w Gdańsku, rozpoczynając spotkanie. – Stała współpraca doradców z pracodawcami, śledzenie aktualnych trendów na rynku pracy pozwolą lepiej dopasować kompetencje klientów do aktualnych wymagań pracodawców.
Jaka przyszłość czeka rynek pracy?
Uczestnicy seminarium mogli między innymi pogłębić swoją wiedzę dotyczącą wykorzystywania nowoczesnych narzędzi doradczych do budowania długofalowej i efektywnej współpracy z pracodawcami. Jest to szczególnie ważne w sytuacji dynamicznie zachodzących zmian na rynku pracy. O tym, jak może się on zmienić w przyszłości i czego będzie wymagać od pracownika, mówiła Aleksandra Trapp z Infuture Hatalska Foresigt Institute.
– Przyszłości nie da się przewidzieć, ale znając obecne prognozy, można się do niej przygotować. Normą będzie konieczność ciągłego przekwalifikowywania się, multipokoleniowość oraz zarządzanie różnorodnością. Ważne będą kompetencje miękkie: umiejętność uczenia się, współpracy – mówiła Trapp. – Jednym z możliwych scenariuszy przyszłości będzie też tzw. hollywodzki model pracy, gdzie do projektu będzie kompletowany zespół ludzi pochodzących z całego świata.
Dobry doradca śledzi trendy
Doradca zawodowy będzie musiał odnaleźć się w zmieniającej się sytuacji na rynku pracy, aby efektywnie wspierać swoich klientów w wyborze odpowiedniej ścieżki kariery. Jak to zrobić i jak zadbać o swój wizerunek, współpracując z biznesem, opowiadała prowadząca spotkanie Kamila Czarnomska, CEO Treningu Kariery i audytor biznesu, która na co dzień wspiera managerów i specjalistów w rozwijaniu ich karier. Przede wszystkim zwróciła uwagę na to, że podstawą dzisiejszego poradnictwa zawodowego jest świadome zarządzanie marką doradcy oraz bycie autentycznym.
– Doradca powinien pokazać, jaki potencjał drzemie w kandydacie. Musi być na bieżąco z lokalnym rynkiem pracy oraz z nowoczesnymi narzędziami z zakresu doradztwa zawodowego, ponieważ biznes nie ufa, biznes sprawdza – podkreślała Czarnomska.
Potrzeba śledzenia trendów, stałe doskonalenie swojego warsztatu zawodowego oraz konieczność ścisłej współpracy z pracodawcami – te wątki podkreślali wszyscy prelegenci biorący udział w seminarium. Istotne jest przede wszystkim poznanie określonego środowiska pracy oraz zadań na poszczególnych stanowiskach, by efektywniej wspierać klientów w planowaniu ścieżki zawodowej, uwzględniając specyfikę lokalnego rynku pracy. Z drugiej strony ważną rolą doradcy zawodowego jest także wspieranie pracodawców na etapie rekrutacji oraz w zarządzaniu talentami w firmie.
Materiały do pobrania
Link do strony Infuture hatalska foresight institute, gdzie zamieszczony jest raport „Pracownik przyszłości"
http://infuture.institute/raporty/pracownik-przyszlosci/
Prezentacja "Coaching grupowy Action Learning jako szczególna metoda osiągania zmian zawodowych przy wsparciu Doradcy zawodowego" - Agnieszka Kasprzyk-Mączyńska